RSS

Förbud, mot tiggeri och fattigdom?

07 Maj

2015-05-06 004 (600x450)Inom vissa kretsar i den politiska sfären så vill man förbjuda tiggeri. Det var visst på tapeten i morse hörde jag något om i de bakre regionerna av någon lob i hjärnan. Den främre delen sov fortfarande. Jag tänkte först att de menade EU-migranterna, som det av någon konstig anledning heter. Men, sedan förstod jag vad det handlade om. Jag antar att den främre regionen började vakna till liv. Det handlar om ens barn. “Pappa, kan jag får en bla, bla, bla.” Det ska vara godis, det ska vara aktiviteter, det ska vara rätt sorts mat, det ska vara kläder och annat så att plånboken liknas vid Sahara, Varm och kruttorr. Det kanske inte är så dumt att förbjuda tiggeri i alla fall?

2015-05-06 005 (600x450)

I samma andetag som det diskuteras tiggeri, då inom den lite mera nyanserade politiken så talas det om att “man kan inte förbjuda fattigdom”. Ja, att det är nyanserat är väl alla rödgröna, blågröna kombinationer, som väl på det hela taget mynnar ut i någon form av gråskala. “Big bang” hade nog en klart lysande grå nyans. Förklaringen till detta ligger i det gamla talesättet att “ur kaos skapar man ordning”. Jag tro det är tvärt om. Big bang gav en salig röra. Big bang måste ha varit ordningen.
Hur som helst så förstår jag inte varför man inte ska kunna förbjuda fattigdom. Tänk om alla var laglydiga medborgare, då skulle ju ingen vara fattig. Hur tänker de egentligen?

När det gäller att skapa ordning av kaos så har nog den som kom på det inte haft barn i tonåren. Utsikterna för detta kaos att bli ordning, då företrädesvis den kaos som är på rummet är, ungefär lika bra som att slippa tjat om saker från desamma, genom att förbjuda tiggeri. (Jag misstänker för övrigt att detta tiggeri, om godis, läsk, kläder och annat är organiserat)

 

 

Kommentera

 
