RSS

Likheten mellan Gandalf, och en fågelskit?

03 Feb

Jag hade en lite fundering på att åka en sväng idag. Till Borghamn. Ja, kanske t.o.m. till en annan ort också. Men, väglaget sa åt mig att stanna hemma. Fast, med facit i hand så bet väl inte det riktigt. Och, jag vet inte hur många gånger jag skrivit det, att det blir inte alltid som man tänkt sig.

Efter lite saker, hit och dit så bestämdes det att vi skulle göra ett försök med att testa synen, Williams syn. Han behöver nämligen ha nya glasögon. Vi körde, i sakta tempo mot stan. Men, efter en kortare bit så stannade vi. Man kanske skulle ringa först, och se att det finns tid. Så, efter att ha ringt första stället så konstaterade vi att detta var rätt. Det fanns ingen tid. Baktanken med det hela handlade ju förstås om att, om vi inte får göra en synundersökning, så bör vi inte åka alls. Det var onödigt, i snön. Vi googlade lite och såg att det fanns en affär i Maxihuset. Perfekt, då behövde vi ju inte åka in till City, i onödan. Och, efter samtal så fanns det en plats ledig. En som heter Johanna hade lämnat återbud. Johanna var ett namn som lade på minnet, inte just i den stunden, utan lite senare. Johanna hade en central roll i våra logistiska förehavanden, nämligen.

2015-02-03 001 (600x450)

Lite tidigare på dagen, eller snarare på morgonen hade jag läst på Facebook om en lastbil som fastnat vid Sjövikskorset. Jag trodde att det var ned, mot Åby. Men, den stod, i alla fall när jag kom dör, första gången i backen upp mot Råssla. Det blev lite väntan, och lite kö, men det var inget som störde nämnvärt. Lite senare så var lastbilen och alla poliser borta från platsen. Det var annars rätt så bra väglag, på E4. Även i stan, skulle det visa sig.

2015-02-03 002 (600x450)

Väl framme vid Maxihuset, eller Ingelsta Shopping, som det väl heter så tog vi varsin korv. Efter det så var det dag för under sökning – trodde vi. före oss i kön, vid disken stod dock – Johanna. vad gjorde hon där? Hon hade ju avbokat. Det visade sig att den som tagit emot samtalet, endast noterat förnamnet, och således strukit det första bästa namn som började med Johanna. Johanna visste inget om detta samtal. Johanna var inte Johanna, utan – Johanna.

2015-02-03 003 (600x450)

Slutsatsen av detta är att inget bör ses som unikt. Det finns liknelser i, om inte allt så i alla fall i mycket. Och det är här som Gandalf kommer in i bilden. Har du tänkt på vad det är för likhet mellan Gandalf och en fågelskit?

Medan du funderar på det så kan jag berätta att vi fick en ny tid. Tiden vi hade. 11:30 byttes mot en ny tid kl. 13:00 – inne i City, på Linden. Vi blev alltså tvungna att åka in till eländet inne i City, i alla fall. Nu var det ju, som sagt inte så farligt som vi befarat. Lite mindre med folk, som avskräckts av snön, samt ganska rena vägar. Nåja, vi blev rätt så tidiga, så vi tog en liten runda på stan. Inte så inspirerande, men lite saker blev med hem. Även från Maxi kan tilläggas. Innan vi gick ett varv så tänkte jag att, eftersom att det klickat tidigare så hör jag mig för, så att vi verkligen fick en tid, Via butiken på Ingelstad. väl framme så lät det, “jag bokade en kund till, precis samtidigt”. i det läget började mitt tålamod ta slut. Fast, i samma andetag så sa hon att de hade löst det. Vår tid stod kvar. Skönt det. Men nog verkar det som om någon varit lite för inaktiv på företagets konferenser till Åland, och kanske koncentrat sig på dansgolvets omgivningar, istället för att lära sig om organisation. Organisationslära är i och för sig det tråkigaste ämne jag läst. Men, det var kanske inte samma typ av organisation. Att organisera behöver kanske inte nödvändigtvis ha med uppbyggnaden av en organisation att göra. ja, du hör – så trist ämne.

William fick sin undersökning. Ett par glasögon beställdes. Ja, eller var det två par. Hur mycket är ett par i sammanhanget?

Lite senare, hemma så skar jag itu en fralla. Det fanns ingen bruksanvisning i påsen med frallor. Jag tyckte mig ha god koll på var frallan började men tydligen inte var den slutade. Det hela slutade med ett djupt såg med mycket blod i, i fingret. Det är första gången som jag skurit mig på en brödkniv. De är ju i allmänhet inte speciellt skarpa. jag måste ha sluntit till rejält. Jag tittade sedan på en annan fralla. Det fanns inget tydligt slut på den heller. Ja, det var rent av lite oklart vad som var fram och bak på den. Det hjälpte inte att leta efter ljud heller, för frallan höll sig så tyst som den kunde.

2015-02-03 006 (600x450)

Liknelsen mellan Gandalf och en fågelskit: Båda är gråa först, men blir vita när de blir lite äldre.

 

 
 

Kommentera

 
