RSS

Två månader av mörker nu, sedan vänder det!

25 Nov

Det är fortfarande relativt ljust på morgonen. Ja, alltså det som är mer eller mindre förmiddag. Låt oss säga så här, att det är större chans att gå till jobbet i dagsljus, än det är att gå hem i dagsljus. Annars så har man ju just nu, i avsaknad av fordon möjlighet att se sig om, kanske fotografera lite, samt variera sin väg till och från arbetet. Fast, det begränsas ju av avsaknaden av ljus. Jag tänker dessutom att, jag ska variera vägen, kanske i första hand till verkstaden men det blir liksom samma väg allt som oftast i alla fall. Men, en dag så kanske jag överraskar mig själv, och håller mig till planen. Det gör jag ju visserligen ändå, eftersom att jag går förbi fotbollsplanen varje dag. Fast, det kanske inte räknas i sammanhanget.

2014-11-24 001 (600x450)

Det är en ganska brun period just nu. Ja, när det inte är mörkt, och svart. Men en sak avviker en smula, och det är gräset. Det är betydligt grönare nu än det var i somras. Grönt, och behöver inte klippas. Är inte det perfekt?

2014-11-24 005 (600x450)

Jag vill även, i denna lilla betraktelse av det upprepningsbara protestera mot de som säger “nu vänder det snart”. Du vet de som menar på att, efter den 21 december blir dagarna bara längre och längre. Men, hallå! Det innebär en månad till, som det blir mörkare. En månad med mörkare dagar än nu. Lägg sedan till en månad till, med mörkare dagar än nu. För, det blir inte midnattssol på en gång. För att vi ska komma tillbaka till dagens mörker så krävs en månad av dagar som blir ljusare. Så, det är två månader kvar, till det vänder, gentemot det som är idag.
Jag ger mig fan på att det är samma människor som säger så som även säger “vi får hoppas att det i alla fall ligger kvar över jul”, så fort det kommer en massa opraktisk snö. Du vet de där som också är ganska trötta på samma snö, när det legat kvar i fyra månader, efter jul.

Nej, detta är bra väder. Ljuset är bra, bara man hinner se det. Julen kommer i alla fall, även om det inte blir snö. Och jag kommer väl att fortsätta att gå samma bruna väg, ända fram till jul.

 
 

Kommentera

 
