RSS

Behöver trattkantarellerna semester?

12 Sep

Sommaren biter sig fast. Det är varmt ute. 20 grader på dagen. Men låter sig naturen luras? Även om det kanske inte är mera än björkarna som börjat få gula löv så har t.ex. nyponen blivit mogna. Ja, alla nypon är ju inte överens om ifall det är nu eller senare som de ska mogna. En del är röda, andra mera orangea medan en del bara kommit till blomstadiet. Och detta är ingen fakta från någon Wikipedia eller liknande. Det är reflektioner från en vanlig liten enkel promenad på fem minuter. Man ser liksom hela sommarhalvåret på en gång. En märklig mix.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men, är det inte så med rosor, att de kan blomma helt plötsligt, vid jul eller så, bara temperaturen tillåter det och de inte vissnar ner av den anledningen? Jag har för mig att jag har sett rosor, väldigt sent på året.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERATrattkantarellerna brukar också finnas länge om det inte blir snö. Jag tror att det mera har med snön att göra än temperaturen hur länge de finns kvar. Men, det är klart, två veckor med –20 grader utan snö gör nog också sitt. Men, man känner ju till trattkantareller som funnits långt in i januari. Jag kan inte minnas en helt is- och snöfri mildvinter. Så, man funderar ju lite på hur länge de skulle kunna finnas kvar, om de verkligen fick chansen. Det måste väl finans en brytpunkt för när de liksom fått nog. Men, då kanske det blir så fel i klimatet att de helt enkelt dör. De kanske inte orkar mer än någon enda säsong med barmark. Återhämtning är väl, om jag får gissa något som även svampar behöver.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInomhus har jag en annan växt. Det är spansk peppar. Chili alltså. Den fick jag av en kompis som hade satt frän från en peppar. Den har nu blivit stor, blommat och börjat bära frukt. De vill tydligen ha mycket sol, samt en hel del vatten. Märkligt att de växer i Mexico. De har ju en hel del sol, men vatten är det väl mindre av. Logiken stämmer inte riktigt.

Jag har haft dessa växter tidigare. Då gick det också bra med frukterna. Jag satte paprika också, men det blev mycket små frukter. De vill visst verkligen ha mycket sol och vatten. För jag inbillar mig, att om man ger mycket vatten men den inte får sol så liksom bara blöter man ner eländet. Det finns väl risk att det möglar antar jag.

Så, nu med mina botaniska kunskaper och min medfödda logiska förmåga så inser jag att det kan finnas hopp för mig och växter, kanske inte att återuppliva Gaia kanske men ändå få en viss förståelse för varandra. Ja, växterna lär nog inte förstå mig. Men et finns det ju flera som inte gör.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 september 2013 i fjäderlös tvåfoting

 

Kommentera

 
