RSS

Bort med kycklingen från påsken!

04 Apr

Det är något konstig med äggen under påsk. ja, kanske hela djurriket har fått sig någon form av psykos och gjort någon form av cocktail av sina molekyler, mixat dem med varandras för att sedan få till både det ena och det andra denna helg.

Ja, även människan, som väl i och för sig tillhör djurriket har också fått en liten del av den transformation, denna mix i den genetiska paletten som bildar påskens tavla på den efter första fullmåne efter vårdagjämningen uppspända duken.


Det hela började med lite reflektioner redan på skärtorsdagen. Ett albino-ägg. Om detta skrev jag i föregående text. Nog så konstigt med ett ägg som vägrar att bli gult till påsk. Gulan var i alla fall gul, som den skulle.
På långfredagen så var det bridge. Vi spelar bridge varje långfredag på Skogsvikens hotell. Det är en, ganska icke-religiös tradition som vi haft ett antal år. Jag och min partner kom på tredje plats. Detta innebar att jag fick påskägg i pris. Alltså, dessa genetiskt omöjliga äggen med godis i. Men, det konstiga var att jag inte fick smaka en enda lite bit av godiset. Vart tog det vägen när jag kom hem?
Nåja, bortsprungna ägg och ägg som vägrar vara annat än vita må så vara hänt. Bara det inte finns mera att reflektera över en helg som denna. Men, det finns det ju såklart. Som alla dessa kycklingar som ska finnas överallt på påsken. Det är väl den enda helg som folk inte äter kyckling över huvud taget, på hela året. Så, bort med kycklingen. Den tillhör inte påsken.
Nu åt jag förvisso lite kyckling på Långfredagen, men det var ett undantag som, på något konstigt vis ska bekräfta någon form av regel. Fast, det universum som byggs upp under påsken tycks sakna regler totalt, så det lär bli svårt att undanta kycklingen. Lika bra att käka upp den istället.

Äggen tillhör ju påsken, och, som den observante besserwissern säkert redan påtalat så kommer kycklingen från ägget. Således här kycklingen hemma i den gula-gröna påskens gallinspirerade färgprakt.
Nej, säger jag då. Det är nämligen inte en vanlig höna som värpt detta ägg. Och här kommer det genetiska, molekylära hopkoket in. Det är nämligen en jävla hare som springer omkring och lägger ägg till höger och vänster. Och, tuppfan lär inte kunna befrukta dessa ägg. Det blir vare sig kycklingar eller harungar. Ej eller någon form av galande pälsdjur med fjädrar som har långa öron.

Möjligen att amerikanare och andra engelsktalande människor kan ha med kycklingen på påsken, men då endast som ett substitut för haren. Jag menar, “you are a little bit chicken” på engelska översätts till svenska med “du är lite harig”. Och återigen så har vi en hare med, där det förväntas en kyckling som alltså inte finns.

Så till den märkliga transformation av människor. Halva befolkningen genomgår denna process, och skryter med det för fullt på Facebook och andra ställen. Den andra halvan av befolkningen anar en viss ro i hemmet.
Det är alla kvinnor som säger sig bli häxor och tänker fara till Blåkulla. Och, varför de ska ha kattfan med sig, det vet i tusan. Vad har den gjort för ont? Fast, alla dessa löften om att åka till Blåkulla, det är bara en massa tomma löften. De kommer inte längre än en “like” på Blåkullas sida på Facebook i alla fall. Möjligen att de kan dela en bild med något käckt citat också, men annars är allt som vanligt. Och, kattfan lär vakna som vanligt klockan fyra på morgonen, långfredag eller ej. den vaknar, jamar och säger att, nu pissar jag snart i din säng om du inte släpper ut mig, omedelbart. Men ge mig gärna mat först.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Michelle skulle till sin mormor och morfar denna långfredag. Jag skjutsade henne till bussen i Norrköping på förmiddagen innan bridgen. Men, väl inne i Norrköping så konstaterade vi att hon inte hade sin resväska med sig. Det var bara att åka hem och boka ny biljett, till dagen därpå. Men, på så vis fick hon ju med sig lite mera godis, även om det var mig som påskharen hade i åtanke denna gång. Det var ju trots allt jag som hade spelat bridge.

 

 

Kommentera

 
