RSS

Nu är det hjul (igen)!

08 Mar

Det var halt på vår väg igår. Ren is. Och, inte blev det bättre av att jag har så kallade dubbfria vinterdäck på min bil. Ja, det var vad som följde med när jag köpte den. Och, jag kan bara konstatera att det är värdelöst.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADär vi bor på vår väg är det lite uppförslut. det är det en bra bit. Där fastnade jag när jag skulle iväg igår kväll för att möta Michelle som var hemma hos en kompis. Jag kom ingen vart alls. Till sist så fick Småfotingarna skjuta på bilen samtidigt som vi försökte ta oss upp med bilen till krönet av backen. Därifrån skulle det gå bra att köra. Sedan, på de större vägarna är det ju barmark. Och det gick ganska bra. Vi kom en liten bit upp. Lite åt gången, en halv- en hel meter och ibland bara några centimeter. Småfotingarna fick ta om grepp för varje försök. Men till sist så kom vår nya granne med sin fyrhjulsdrivna bil. Han hade inga problem med att dra oss upp. Ett stort tack till honom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAÄven om det var lite småirriterat ett tag, att sitta fast i backen så förde detta faktiskt någon gott med sig. Det gäller ju att få ut det positiva av det mesta. Jag har ju, sedan tidigare konstaterat att jag måste sätta på ljuset på bilen, och sedan komma håg att stänga av det så att inte batteriet dras ur. Däremot så har jag märkt att lyset är på, när det är mörkt. Det har liksom gått igång då, automatiskt. en märklig funktion, tyckte jag. det vore väl bättre om detta hände på dagen, när man inte ser att man inte har lyset på. Naturligtvis så var detta ett litet missförstånd. Men märkligheterna fortsatte att sätta myror i skallen på mig. Nu när jag hade bilen igång, provade att kör, la i friläge och handbroms om vart annat så upptäckte jag att det inte alls var så att det var ljuset som avgjorde om lyset var på eller ej. Det var handbromsen. När jag hade lyset avstängt och alltså endast halvlyset var på så slocknade det när jag drog åt handbromsen. När jag sedan släppte den så tändes lyset igen. Märkligt. Jag kollade detta nu på dagen. Det visade sig vara så även dagtid. Och anledningen till att jag trodde att jag inte hade något lyse på, när bara tändningen var påslagen var alltså att jag kollade detta själv. Jag hade stannat bilen, haft tändningen på och dragit åt handbromsen innan jag gått ut och tittade om ljuset lyste eller ej. Denna gång stannade jag bilen på plan mark, drog inte åt handbromsen och gick ut. Och vips, så hade jag halvljus, även dagtid. Så, om jag inte hade satt mig fast i backen så hade jag alltså inte upptäckt detta. Inget ont som inte har något gott med sig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det är annars en ganska fin dag. Kallt men soligt. Det är en kamp mellan nattens kyla och dagens solsken om hur pass fastklistrad vintern är. Och där det är mycket skugga, tja där blir det vinter längre.
Vid Sandviksbryggan börjar det i alla fall så sakta tina upp. Detta, även om det är en liten ishinna varje morgon.
Jag hörde annars, att solen i första hand fick värma upp snön. När de sedan var borta så kunde den värma upp annat. Det lät lite skumt, men det var en meteorolog som sa det så någon form av substans i det fanns väl, får man anta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hemma har vi annars jul kvar än. Ja, om man anser att en amaryllis hör julen till. Det var en amaryllis som jag fick innan jul. Den ena stjälken blommade vid nyår ungefär. Den andra först nu. Det är fem stora, fina utslagna blommor på den. Och en sjätte är på väg. Det är en knopp där. Så, nu är det jul igen!

 

Kommentera

 
