RSS

“Har du köpt ny bil?”

07 Mar

Har du köpt ny bil?”
Den fråga får man om man skulle råka hamna i den situationen att man råkar ha en annan bil en den man hade senast man sågs av den som frågade.
Ny bil?
Det är inget nytt med den bilen. En ny bil köper man från en bilfirma, som första ägare. En ny bil har ingen rost, inga små repor i lacken och inte en enda liten buckla. En ny bil har inte gått 15 000 mil.
Nej, jag har inte köpt ny bil. Men det är en annan bil än de förra jag
hade. Jag har bytt bil. OK?

Den här bilen har ett par irriterande egenskaper. Den kräver att man kommer ihåg, först att sätta på lyset när man ska köra, sedan att stänga av detsamma, när man har kört klart. Gör man inte det så kan batteriet ta slut, om den får stå tillräckligt länge med lysena på.
I den förra bilen fanns det ett alarm, en signal som ljöd om man hade glömt att stänga av lyset. Men på den fanns det ju å andra sidan funktionen att halvlyset gick på automatiskt, när man satte på tändningen.

I denna bil finns det också ett ljud. Det är en liknande signal som talar om att en dörr är öppen. Detta kan ara irriterande, speciellt om dörren är öppen medan man försöker prata. Så, om någon står utanför bilen och man själv sitter i den så får man, antingen gå ur bilen och stänga alla dörrar om man vill prata eller så får man stänga dörren medan man sitter kvar, veva ner en ruta och prata den vägen. Ett ytterligare alternativ är att de samtalande sätter sig i bilen och stänger alla dörrar för att sedan inleda konversationen.

Nåja, den funktionen är nog trots allt ganska bra. Men, det hade räckt med att den lilla varningslampan med öppna dörrar hade visats i instrumentpanelen.

2013-03-07

I morse så lyste den lampan samtidigt som ljudet lät, i alla fall initialt.
Michelle, stäng din dörr!”
Michelle öppnande dörren och “drog till den”. Lampan fortsatte att lysa.
William, stäng din dörr!”
William gjorde likadant. Lampan fortsatte att lysa.
Jag kände på min egen dörr, den var också stängd. Lampan fortsatte således att lysa.
Vem är det som inte har stängt dörren?”
Nu fanns det bara en dörr kvar. Det visade sig var den som inte var ordentligt stängd. Det var jag som lagt in lite saker i baksätet innan jag satte mig i förarsätet. William stängde den öppna dörren. Lampa slocknade. Michelle svarade på frågan om vem som inte hade stängt dörren och insåg att det ju faktiskt inte var jag. “Det var inte du pappa”
Stängde du den dörren då?” frågade jag Michelle och syftade på den dörr som var anledningen till att lampa lyste. Nej, det hade hon ju förstås inte gjort. Så, frågan kvarstår fortfarande, “Vem var det som inte stängde dörren?”

 

Kommentera

 
