RSS

Årets grillpremiär avklarad!

02 Mar

I år blev årets grillpremiär i uterummet den 9 februari. Tidigt kanske, men inte så tidigt som förra året då det var i januari. Då var det kväll och vi hängde upp ficklampor som belysning.
Jag antar, om jag inte minns fel att jag hade samma kommentar då som detta år. “fördelen med att grilla på vintern är att man slipper att få flugor i ölen” Och det är ju sant.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag hade köpt ett paket med ister. Ister är bra att smörja in gjutjärn med. Jag smorde och smorde. Jag hade smörpapper att smörja med. Ja, egentligen så var det bakplåtspapper, men det är väl samma sak. Två gånger fick jag ta nytt papper. För två gånger brann helt enkel pappret upp. Och när ens papper som man smörjer med brinner, då är det bara att ge upp, eller ta nytt papper.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag passade på att skala lite potatis också. Men, det fick William ta över och köra i ugnen sedan. Det blev klyftpotatis. Han satte sin dator i köket och såg till att det blev tillbehör till köttet.
Och förra årets attribut till grillningen, tre jonglerbollar fanns kvar på bordet i uterummet. Dessa hade jag lärt mig att jonglera med förra året. Inte bra, men ändå – lite. Det var på ett event som jag fick testa. Och, helt plötsligt så kunde jag kasta tre bollar i luften. Märkligt hur det bara fungerade. Jag köpte då tre bollar som jag alltså hade vid grillen. Dessa övade jag med lite varje gång jag grillade. Och de låg nu där, kvar från förra året. De hade blivit lite fuktiga. Och, i och med att det var vinter, även frusna. Så, med lite isiga och hala bollar så försökte jag mig på lite jonglering i vinterdagen. De var stenhårda, och inte lika mjuka och fina som de var i somras. Men, det gick faktiskt. Lite kom jag ihåg från förra året.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Michelle och Hårbollen var med hela tiden. De andra två katterna var också närvarande men höll sig stilla, och nära grillen. De vet att, när man är vid grillen, så kan det ramla ner något gott. Det har nog inte Hårbollen lärt sig än. Sedan så vill hon ju leka lite. Hon gillar när Michelle är ute med henne.
Michelle hade tagit fram en av de hopfällbara stolar som vi köpte förra året. I dem finns det dryckeshållare i armstöden. Där hade Michelle lite varm choklad som hon gjorde i ordning innan hon gick ut. Själv så hade jag ju, som citatet ovan kanske har antytt, öl i ett glas på bordet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Märkligt nog så var det snö på insidan av locket till grillen. Det borde ha smält bort, men gjorde väl inte riktigt det. Ja, när man grillade alltså. Fast, det konstigaste var nog hur snön kommit dit. locket var ju stängt.

Lite fläskkarré blev köttet för dagen. Men, jag var ju tvungen att testa stekbordet också. Så, några ägg fick sätta livet till och bli stekta. Och, det är en av de stora glädjeämnena i sin litenhet, att kunna steka på grillen, att kunna steka ute. Det är ett uppskattat moment i sin enkelhet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Själva måltiden avnjöt vi sedan inne. Vi satte oss framför TV:n och såg på det som den statliga televisionen bjöd på denna kväll. Till maten, som även kompletterades med en god sås tog jag en Freedom IPA som var en mycket välsmakande, och till maten passande öl. Årets grillpremiär hemma är avklarad.

 

Kommentera

 
