RSS

Påsken 2012–som jag minns den!

19 Apr

Måste man vara religiös eller ens veta varför påsk är påsk och varför man äter ägg för att få göra det? Måste man veta varför man tar en öl, äter en massa gott och delar ut en massa godis till påsk? Kan man inte bara göra det, just bara för att det är påsk?

Småfotingarna reste bort över påsk. De var hos sin mormor och morfar. Jag skulle bli ensam hemma med katterna. Långfredagen var ämnad för bridge och tillhörande mat, på plats. Påskafton brukar bli en svång till Urfotingen.
Allt detta tillsammans med ett 70-tal ägg som jag vunnit på bridgen gjorde att vi nog kände oss manade att äta lite av en påskmåltid på skärtorsdagens kväll. Tanken var också att prova två öl till en öl-duell. Men, det blev bara en öl. Så, även om det var en god öl, lite medelklass så räckte detta. Jag vet inte om jag blev mätt av maten och ölen så att et inte blev någon mera, men så var det i alla fall.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi åt mycket saker som vi kanske normalt inte gör. Men, så fanns det ju saker som vi åter ofta, såsom köttbullar till exempel. Men, det var inget påskbord, enligt den traditionens regler. Vi hade till exempel ingen sill. Det var kanske tänkt att vara lite senapssill med men den försvann liksom från bordet. Ja, den kom inte ens till huset. Men, det gick bra ändå. Och, av Småfotingarna så tror jag bara att det är William som äter senapssill. Michelle tror jag inte gillar det.

Äggen var gula. De hade fått koka i lite vatten med lök i. Det ger en gul och fin färg.
Detta var för övrigt påskmåltid nummer två. Jag råkade ramla över en på förmiddagen samma dag. Så mig gick det ingen hunger-nöd på den helgen i alla fall. Speciellt inte med tanke på maten vid bridgetävlingen samt maten hos Urfotingen på påskafton. Ja, innan bridgen, som en slags lunchaktig frukost så blev det väl något av en påsk-macka också.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som synes så handlar påsken för en som inte går i kyrkan väldigt mycket om mat. Ledigheterna som uppstår kan ju i och för sig ge upphov till andra aktiviteter men förenas ofta med mera mat-intag.

Jag ställde förresten bilen hos Urfotingen när jag skulle till bridgefesten. Det var mest för att det hade snöat samt var allmänt tråkigt väder. Där bytte jag också om från kängor till lågskor. Dessa kängor blev sedan kvar där, tillsammans med gummistövlarna, och bilen. Så, när jag skulle gå till Urfotingen på påskafton så fick det bli i gymnastikskor. Men, det gick ganska bra. Jag fick sedan med mig kängorna hem. Ja, jag hade dem alltså på mig när jag gick. Bilen blev förstås kvar. Men när jag gick på påskdagen för att hämta den så hade jag i alla fall kängor på fötterna. Så, den senare delen av påskhelgen gick åt till att företa sig två saker. Få hem skor och få hem bilen. Men till sist så hade det också rätt ut sig.

 

 

Kommentera

 
