RSS

Katten gick “fot” i två kilometer!

19 Mar

Lördagen den 10/3 2012 började våren att ge sig till känna ordentligt. Ja, vad som är vad i de olika stadier av vår är väl kanske lite svårt att vara precis och exakt om. Men, när lördagen hade avverkat en stor del av den del som kallas eftermiddag så bestämde jag mig för att ta en liten promenad. Promenaden i sig var en sak. Syftet med promenaden en annan. Men, det faktum att man kunde påbörja en promenad klockan 16 utan att riskera att det blev, eller redan var mörkt ute har god moraliserande effekt. Det var ju inte länge sedan som det var mörkt långt tidigare på dygnet.

Jag gick en liten bit av Marmorstigen. Den biten så går genom Kolmårdens Camping, över Marmorbruksbäcken och bort mot Marmorbruket. Jag hade min GPS igång på mobilen för att spela in ett spår. Spåret tänkte jag använda på Google Maps i syfte att dokumentera lite olika saker, kanske då främst olika skatter längs den lilla vandringsleden. Men, eftersom att Open Street Map mer och mer tar över där Google vill ha betalt så förutsätter detta att folk hjälper till med uppdateringen av den kartan. Det är ju användarna själva som ritar den. Och om det är bra eller dåligt, det får väl framtiden utvisa. Själv så har ja ritat in en del av Östgötaleden vid sjöarna Lilla Älgsjön och Strupen. En befintlig del av just Östgötaleden där “rätade” jag upp en smula, eller snarare krökte till. Jag gjorde den lite mera exakt så att säga. Stigarna är ju långt ifrån raka.
Nästa steg blir alltså att sakta men säkert försöka att få in Marmorstigen på kartan. Problemet med de olika projekten är att det finns lite för många olika sorters kartor inom Open Street Map. Det är Map-hit, map-dit och cykelmap och så vidare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den delen av Marmorstigen som jag gick går nästan runt, hemifrån och tillbaka. Detta betyder att starten liksom slutet ingår i katternas revir. Deras hemmaplan. Buster gick med mig en bit. Katterna brukar följa med när man går. Men, så kommer man till en gräns. Då jamar de och säger, typ “ska vi inte vända nu?” Sedan brukar de stanna där. Ibland sitter de kvar när man kommer tillbaka. Och, man brukar även göra konstiga ljud och rörelser i den naiva tron om att katterna ska fatta att de inte ska följa med längre. Det har förmodligen motsatt effekt.
Denna gång var inget undantag. Buster var ganska så tydlig med att vi nu, inte bara nått gränsen, vi hade överskridit den också. Men denna gång så uppmuntrade jag katten att följa med. Det gjorda han. Han gick i princip “fot” hela vägen. Han stannade ibland och tittade lite oroligt efter, vad jag i min enfald inbillade mig vara hundar. För, om vi hade mött en hund så är jag inte lika säker på att den hade följt med hela vägen. För det gjorde den. En cirka två kilometer lång promenad, med katten i sällskap blev det. Och Marmorstigen blev, till en viss del inspelad, som spår.

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 19 mars 2012 i fjäderlös tvåfoting

 

Ett svar till “Katten gick “fot” i två kilometer!

  1. annak67

    19 mars 2012 at 21:19

    jamen katter är intelligenta.. han vill ju bara hålla sig inom sitt revir.. på våran gata är det så många katter att våran korta gata är uppdelat mellan katterna, en av dom tuffa katterna längre ner på gatan hennes revir är 2 hus brett och när vi kommer gående på gatan och kommer innan för reviret kommer hon och ska jaga iväg oss.. men direkt vi passerat hennes revir så stannar hon och vänder.. dom har mycket konstigt för sig dom små liven..

     

Kommentera

 
