RSS

Jag gör mitt eget snus! (hjälp!)

14 Aug

Just nu är jag i slutfasen av den första delen i mitt projekt att försöka göra mitt eget snus. Detta, om det fungerar skulle bli ett betydligt billigare alternativ till att köpa snuset. Jag har aldrig gjort det tidigare så om det inte blir hundra procent som det ska nu så hoppas jag i alla fall att det ska bli användbart på något vis.
Jag började igår med att blanda i en påse salt i varmt vatten. Därefter så skulle ett kilo rå-tobak ner i samma balja. Här är det tydligen bra om kärlet är rätt så stort. Det märkte jag när jag sedan skulle vispa det hela. Det ska nämligen blandas med en elvisp. På så sätt så får man inte bara tobak i sitt snus, man får hela köket fullt av samma vara. Ett bra alternativ till olika fruktdofter i rengöringsmedlen. För tobaken doftar en del då den sprids för vinden inne i ett kök.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Blandningen ska nu vara i ugnen. I 24 timmar ska den vara med ca. 90 graders värme. Detta är inte det lättaste, att få till den temperaturen. Det står att det ska vara 90 grader men får inte överstiga 95. Och, eftersom att min ugn, har jag nu märkt är lite ålderstigen så blev detta lite svårt. Det visade sig att ugnen slår på 10 grader från lägsta till högsta gradantal innan den slår ifrån eller på. Jag mätte med min termometer och fick det till att den vände nedåt vid 93 grader. Detta innebar att den gick ner till 83 grader varje gång den hade slagit av. Men,d et är nog bättre att det är lite för kallt ibland än att det är för varmt. Vattnet ska väl, om jag har förstått det hela rätt inte ångas bort. För, ett kilo tobak och en liter vatten blir 2 kg. Sedan tillkommer det några skumma påsar som väl gör att det sammanlagt blir det utlovade 2,5 kg färdigt snus. Ja, minus de tre kilo som fanns på diskbänken efter att det hade blandats med elvisp förstås.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu har det alltså snart gått 24 timmar. Jag tänkte vänta lite med att göra nästa steg, för den innefattar ytterligare 12 timmar i ugnen. Och, om man börjar med det lite för tidigt, så får man gå upp mitt i natten. Det har jag ingen lust med, inte om jag inte vaknar ändå. Och, man kan ju tänka sig att man sover över det hela. Hur går det då?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så, vid 20:30 så ska, om bussen är i tid William hämtas i Norrköping. Han har varit hos sin mormor och morfar, även om han i och för sig mest varit hos sina kusiner och sin moster. (Mosterfoting, hur låter det?)
Nåja, efter detta så tänkte jag ge mig på nästa steg. Då blir de tolv timmarna klara medan det är dag. Så, i morgon vet vi bättre hur det gick.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det följde med två fyrkantiga burkar. Dessa ska fyllas med massan och ställas in i ugnen. De ska tåla upp till 120 grader. Så, när de börjar smälta så vet man att man har för varmt. Praktiskt va?

 

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 14 augusti 2011 i fjäderlös tvåfoting

 

Ett svar till “Jag gör mitt eget snus! (hjälp!)

  1. Svärd

    15 augusti 2011 at 14:16

    2,5 kg??? Nästan så att du kan kosta på dig en prilla under vardera läpp! 🙂

     

Kommentera

 
