RSS

Anchor steam beer v/s Oppigård single hop ale!

23 Jul

Jag har nu under en tid jobbat upp ett sug för kinesisk mat. Alltså, att köpa något från en restaurang. Och idag blev det en ofrivillig och tämligen fruktlös tur till Norrköping. Då passade det ju utmärkt att köpa med sig lite mat. Jag kan ju göra egen kinesiskt inspirerad mat om jag vill, men vissa saker klarar jag inte av, eller har helt enkelt inte resurserna till att klara av. Så, det fick bli det mest avlägsna av maträtter, mätt från förutsättningarna i mitt kök – anka. Anka Sezchuan, för att vara exakt. Sezchuan är ju ganska kryddstarkt så ölen ställs denna gång på en hård prövning. De ska alltså, smakmässigt slåss med både mat, chili och en starkt kryddad Sambal Olek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERADen första ölen som fick något så när obedövade smaklökar blev en amerikan. Från San Fransisco för att vara exakt. Anchor Steam Beer, 4,8% alkohol. Ölen går under benämningen, övrig öl vilket väl betyder något, antingen politiskt, eller juridiskt. Det kan också vara  något annat, men det låter lite som en byråkratisk fint.
Hur som helst så passade detta öl ganska bra till det starka i maten. Men, det hade kanske inte fungerat lika bra om det handlade om anka som inte blandades med en massa kryddor. Det är nämligen en fördel ibland, om ett öl är lite blekt i smaken, om kryddorna vill göra den totala smaken till sin hemmabana. Det är svårt att hitta ölens eftersmak, när det är kryddstarkt men när det gick igenom lite, för en stund så fick jag associationer till bourbon. Kanske det var lite majssmak i det hela. Fast, det kan ju lika gärna komma från maten. En god öl, inget att hoppa upp i taket för, men fullt drickbar i sin litenhet. (flaskan var liten)

Jag hade väl inte tänkt mig anka först. Men, det hör till saken att det är bland det godaste som jag vet. Kanske för att man inte äter det så ofta. Jag har, till exempel endast lagat anka själv, en gång.
Ett tag så gick det inte att köpa anka i butikerna. Allt kött var smittat av salmonella. Det som sedan gick att få tag i fick ett kilopris som endast saffran kan konkurrera med. Det rörde sig om en femhundring, minst. Samtidigt så serverade kinarestaurangerna anka, som om inget hade hänt. Man undrade var de fick sin anka från. Hela världen verkade ju ha koncentrerat sin salmonellasmitta till just ankorna. Men, vem ifrågasatte det? Det var ju så himla gott.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANästa öl är en av de svenska tungviktarna. Den kom emot mig direkt, bara jag körde ner näsan i glaset.. “Ta det lugnt nu grabben, här är det jag som bestämmer” tycktes doften säga. Ankan skulle förpassas till smak nummer två hade den bestämt sig för. Ingen lätt uppgift, och oavsett resultatet så var det ett gott försök.
Oppigårds Singel hop ale, 4,8 % alkohol tog tag i luktsinnets tentakler. Denna gång hade inte Systembolagets smakpanel känt vare sig apelsinsmak eller apelsinskal. Den här gången hittade de apelsinblom i smaken. Grattis till er, ni har vunnit en damcykel.

Oppigårds öl skulle få många tior och nior på en öl-provning, det är jag säker på. Deras öl brukar få det, över lag. Detta är också en god öl. Inte en tia kanske, men bra nära. Och, i och med att det inte är en tia så är det inte deras bästa öl. Den skulle nog göra sig bättre i andra sammanhang än just denna kryddstarka rätt, men den slår ut ölen från USA, ganska lätt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJa, visst ja, sedan var det ju det där med lycko-kakan. Ska man äta dem? De är ju så goda. Gjorda i Holland som de är.
if you continually give, you will continually have
Och jag som hade hoppats på att det skulle stå att jag fick min digitalbox utbytt. (fast, nu får jag ett nytt modem istället. Det verkar vara det som är felet.)

 
1 kommentar

Publicerat av på 23 juli 2011 i fjäderlös tvåfoting

 

Ett svar till “Anchor steam beer v/s Oppigård single hop ale!

  1. Junitjej

    24 juli 2011 at 11:27

    Jag kan inte så mycket om öl, då jag inte är någon stor öldrickare. Men den där maten ser riktigt god ut. Och till kinamat ska det ju vara öl. Till det passar ju inte vin.

     

Kommentera

 
