RSS

Maredsous 6 blonde ale v/s Baron Trenck lager

22 Jul

Jag ska inte påstå att mina val av mat just nu är speciellt kreativa eller varierande. Men det ska det bli ändring på nästa vecka tänkte jag. Då blir det lite roligare med matlagning också. Jag hade lite funderingar på kinesisk mat idag, men det fick vänta lite. Jag var till Norrköping med omnejd lite för tidigt i morse för att detta skulle vara möjligt. Det fick bli en gyrosrulle istället. Till den provar jag ett par öl.
En del öl som jag nu testar till mat har jag förstås provat i andra sammanhang. Andra har jag aldrig provat alls. Vitsen med det hela är väl, om det finns någon att ställa en öl mot en annan.

Dagens första utmanare som matdryck till är för mig en ny bekantskap. Maredsous 6 blonde, 6% alkoholhalt. En öl från Belgien som är en ale men som smakar som en fyllig veteöl. Men, det kanske är det som testpanelen på Systembolaget kallar för smak av hö som jag omvandlar i hjärnan till något mera vettigt. Och höet är bara en del av en massa konstigheter som de hittar i smaken. Vilken planet sitter dessa människor och testar sin öl på?
Hur som helst så var 33 cl alldeles för lite. Det borde ha varit minst en halvliter. Den var väldigt lättdrucken. En utmärkt mat-öl som passade fint till gyrosrullen. De små tjockisarna till flaskor tilltalar också, men innehåller alltså alldeles för lite öl.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERANästa deltagare i denna gyrosrulle-test blev en ljus lager från Tjeckien. Baron Trenck, med samma alkoholhalt som belgaren, det vill säga 6%. Det står visserligen 14% på flaskan, men det handlar nog inte om att mäta alkoholhalten
Ölen tar täten direkt. Den ger sig till känna med en tydlig och påträngande smak. Ja, för att inte börja låta som Systembolagets halvfulla testpanel så kanske man ska säga att det är en smakrik öl. Inga apelsinskal, inget hö, men en stark öl-smak som mera påminner om ale än vad alen gjorde tidigare.

Båda ölen fungerade bra till gyrosrullen. Gyrosrullen kanske kunde vara aningen annorlunda komponerad, men det har inget med hur ölen fungerade till denna rätt. 
Vid en poängsättning, med skalan 1-10, vilket väl ska vara 0-10 men det tycker jag är fel så hade dessa två öl hamnat på samma poäng tror jag. Fast, vem vet i vilket sammanhang de då hade mötts. Med eller utan mat. Om, med mat, vilken mat och så vidare.
Här och nu, ger jag segern till tjecken som trots allt gav extra krydda till maten. Belgaren följde snarare med maten och dess smak.

 

Kommentera

 
