RSS

Franziskaner Weissbier V/S Breznak ljus lager!

19 Jul

Jag fick lite motion igen, natten till idag. Om detta kn du läsa på “En andra chans till en lott! på bloggen om geocaching. Detta till trots så befann jag mig på jobb, nästan tolv timmar denna dag. Och med all den OLYMPUS DIGITAL CAMERAmotion och relativt behärskad flitighet samt frånvaro av Småfotingar så var det ett bra läge för en pizza. Om pizzan kan kanske sägas en del. Men, den ska inte bli föremål för recension, oavsett om den var bra eller dålig. Men, visst är det märkligt hur det kan kallas oxfilé på en pizza för 75 spänn? Jag menar, oxfilén i sig borde väl hamna på de summorna, i alla fall på andra restauranger. Slutsatsen är att oxfilé inte betyder samma sak i pizzans värld som i den övriga gastronomiska kommersiella världen.

Eftersom att det blev en del öl kvar sedan helgen så passade det också bra att neutralisera eventuellt överskjutande energiförlust i form av motion, med just en malt av god smak. Läge för en duell.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I den röda ringhörnan hittar vi en av de dyraste öl som jag har köpt. i alla fall i ett initialt skede, innan jag insåg att jag faktiskt inte alls betalade 1417 kronor för ölen som det står på Systembolagets hemsida. Det finns nämligen två olika volymer av Franziskaner Weissbier som fick utgöra den första utmanaren som tillbehör till denna pizza. Den dyrare varianten, alltså den för 1417 kronor visade sig var ett fat, om 30 liter. Den öl som jag hällde upp innehöll endast en halv liter och kostade endast 19:50. Det var en viss skillnad där. Fast, om man tittar lite på priset så blir det betydligt billigare att köpa 60 flaskor än ett fat. Det blir lika mycket öl, men slår väldigt konstigt i pris. Märkligt nog så honoreras inte mängden.
Hur som helst så tycker jag nog att denna öl, denna veteöl som det är frågan om kanske inte föll pizzans smak tillräckligt bra i symbios för att tro att en eventuell utmanare av klass inte skulle kunna besegra den.jag gillar veteöl, även denna öl med en alkoholhalt på 5%. Men jag är inte imponerad så att den skulle få hösta betyg. Och, för en gångs skulle så håller jag med de som testar ölen på Systembolaget och som rekommenderade den till en vinägerspetsad rätt. Den fungerade faktiskt bättre till pizza-salladen än till själva pizzan. I övrigt så gäller det att inte dricka sig mätt på den. Den fyller upp hungriga tomrum nämligen. Men det gör väl de flesta veteöl?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag ville inte vara orättvis och låta ställa en Oppigård mot denna öl från Tyskland, som väl är lite av veteölets hemland om jag har förstått det hela rätt.
Om veteöl är lite av en tysk specialitet så är väl lager lite av Tjeckiens. Så, i tron om att så kanske är fallet så ställer vi in den tjeckiska Breznak, ljus lager 5,1% i den blå hörnan. Och denna typ av öl tar initiativet i matchen direkt. Den smälter samman med så väl bröd i pizzan som sås och pålägg. Den ger inte det allra bästa avtrycket i hjärnans minne över det mest fantastiska som smaklökarna kan åstadkomma men slår gott och väl ut tysken med lätthet.
Men, den ska inte komma undan så lätt med segern. Nästa test, som Franziskaner klarade utmärkt är att blanda in den tämligen tråkigt smakande pizza-salladen.
Resultatet blev att den inte alls gjorde pizza-salladen lika god som sin tyske kompatant. Helheten ger dock tjecken segern, med en ganska god marginal. Men det kanske kunde bli tvärt om, med en annan rätt, eller som sällskapsdryck som det så märkligt heter på Systembolagets hemsida när det handlar om att beskriva en dryck som kan drickas utan mat.
Jag förstår för övrigt mindre och mindre av hur de som testar anser sig hitta apelsin eller dess skal i nästan varenda öl. Dock inte i veteölen från dagens match. Ett plus i kanten dock, för veteölen som fick pizzasalladen att framstå som ätbar. På den punkten så blir det högsta poäng. Tyvärr så räckte detta inte tillsammans med helheten av måltiden, i förhållande till lagerns fördel vid bröd-mat.

 

Kommentera

 
