RSS

Gambrinus lager V/S Brooklyn lager!

16 Jul

Lördagen bjöd på hamburgare, från Scan. Scan är ett märke som tror sig kunna vara lite dyrare än annat kött. Svensken går på det och tror att det är bättre.
Dagens tävlingsarena var alltså en tallrik med en hamburgare på. Tävlingsdräkten, en kupa med text av ett finskt båt-åkar-öl på, vilket inte alls hade med tävlingen att göra.

Eftersom att  det rör sig om tidpunkten, ca 17:00 så ansåg arrangören, en Fjäderlös Tvåfoting att dagens match skulle gå i en av de lättare viktklasserna, nämligen den i lager. Visst kan det förekomma att man har matcher mellan olika klasser, men inte idag. Så, med kniven och gaffeln i högsta beredskap så togs dagens första atlet in för bedömning. En tjeckisk storhet. Ja, det var alltså en halvlitersflaska. De är större än trettiotreorna.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAGambrinus, en ljus lager med en alkoholhalt på 5,0 %. Den ska, enligt uppgift serveras vid 10-13 grader Celsius. Så, jag tittade som hastigast på termometern utanför fönstret. Den hade varit en stund i solen, och visade 29 grader. Så den gick inte att gå efter. Och inne så var det nog trots allt lite varmare.
Nåja, den fungerade som en öl till en pizza, tappad ur vilken kran som levererar “stor stark” som helst. Fast, den var lite bättre, lite fylligare och allmänt godare. Men, några toppoäng skulle den nog inte få på en tiogradig skala. Som sagt, den fungerar utmärkt som allmän sällskapsdryck och är tämligen överlägsen de Mariestad som serveras på var och varannan krog. Men, förutom Åbro Fat, vilken öl är inte det?

Halva den hårt dekorerade hamburgaren började nu bli uppäten. Ölen började visa sin skinande botten i flaskan. Det började bli dags att plocka in en motståndare till Gambrinus, en ny atlet, i samma klass.
Och, efter gårdagens positiva överraskning över Brooklyn, East India pale ale så fick nu detta bryggeri sitt elddop, att bedömas som lager, mot dess hemland, Tjeckien. Alltså, de amerikanare man förknippar med öl är ju egentligen tjeckiskt. Så, här har vi nu, ett öl från USA, en lager, mot en annan lager, från Tjeckien.
Återigen så skulle man hålla sig till 10 grader Celsius. Temperaturen borde således inte spela någon roll. Det blev lika för dem båda att det var 29 grader i solen, ute.
OLYMPUS DIGITAL CAMERANär jag öppnade flaskan så var det som en vulkan som precis skulle få sitt utbrott. Ölen ville ut ur flaskan och visa sig hur bra det var. Det sipprade ut lite skum, så att jag omedelbart fick hälla upp lite i glaset. Färgen fick mig att titta en gång till på flaskan. Var det verkligen en ljus lager. Jag tog lite av min hamburgare, smakade på den, samt sköljde efter med lite öl. Och, här talade vi olika divisioner inom klassen lager. För, en lager har i allmänhet lite svårt att komma upp i de riktigt höga poängen, men denna gjorde definitivt det. Här smakande det verkligen öl. Och, jag ska inte ge mig på att beskriva det, som vissa fån-skallar på, bland annat TV4 och dess Nyhetsmorgon brukar göra, men jag kan i alla fall säga att det var en himla god lager.

Åter igen så är det amerikanen som vinner. Denna match var betydligt ojämnare. Och, med Brooklyns IPA i färskt minne så hade jag nog mina aningar om vad detta skulle komma att sluta i, nämligen en tämligen stor utklassningsseger för Brooklyn, Lager. (5,2 %)

När det gäller maten till ölen. Alltså själva spelplanen så att säga så finns den beskriven på Permanent länk till Hamburgare med bröd, bacon, sallad, tomat, stekt ägg och cheddarost.

 
1 kommentar

Publicerat av på 16 juli 2011 i fjäderlös tvåfoting

 

Ett svar till “Gambrinus lager V/S Brooklyn lager!

  1. Mats

    07 juli 2013 at 19:08

    Hej! Det här var kul, för här sitter jag på en söndag med tre veckor kvar till semestern och pseudosemestrar. Hade läst i en tråd på ett ljudforum att Gambrinus lager kanske var nåt riktigt gott. Ja, det är det! Jag har tidigare, privat, tillsammans med min fru prisat Brooklyn lager som att smaka som en riktigt god ”pilsner”, förvånande för att den är från USA. Nu har jag tyvärr ingen Brooklyn lager att testa mot Gambrinus lager direkt, men spontant tycker jag att Brooklyns variant är lite sötare, men har samtidigt lite mer kropp. Gambrinus har mer ton av humle enligt min mening. Jag är en sucker för Ale, och då speciellt Lagunitas Pale Ale eller Epic Armageddon IPA (två som har mer humle), så här får faktiskt Gambrinus en klar pluspoäng! Men både Gambrinus och Brooklyn är mycket välsmakande lager, förbannat goda pilsner helt enkelt!

     

Kommentera

 
