RSS

Märklig slända spelade död!

29 Jun

Nu är det inte så att jag inte gillar värmen och ljuset på sommaren, men det är något i detta som gärna vill störa sömnen. Det gör inte så mycket om man vaknar till på natten, för att somna om, men ibland, eller snarare rätt ofta så kommer man i otakt med sin REM-sömn. Andra kanske ser det på annat sätt, men det är min upplevelse av det hela, att man sover i tre-timmars intervaller. Om man vaknar naturligt mellan dessa intervaller så är man piggare än om man blir väkt mitt i sin REM-sömn. En del kan ha svårt att acceptera detta som vetenskaplig fakta, men i förhållande till min idé om att yoghurt är bra för ryggen så är det nog rätt så rimligt. Jag har dock inte känt av min gamla yoghurt-skada på ett tag nu. Det är en fördel i alla fall. Jag kallar den för yoghurt-skada eftersom att yoghurt dämpar kroppen från att trycka mot ryggen. Tja, det är lite svårt att förklara.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Härom natten så vaknade jag vid halv tre. Jag såg en skatt som var ny och som jag loggade 03:13 samma natt en bit in i skogen. En bra idé just då. En sämre idé när man sedan somnade och skulle gå upp, ungefär samtidigt. Det går, för den som vill veta mera att läsa om det på min blogg om geocaching på http://geocachingkolmarden.wordpress.com/

Småfotingarna är inte hemma. De är hos Exfotingen. Katterna och jag är således själva hemma. Naturen har sin gång. Ett par änder lever lite sent för säsongen och har nyligen parat sig på öppen gata vid hantverksbyn. De kommer upp till oss där varje dag för att få lite bröd. Det krävdes dock en andra hanne för att parningen skulle komma igång. Det blev ett himla liv på fåglarna som jagade varandra och tjattrade som om det gällde liv och död. Annars så är det mest hannen som tjattrar medan han låter honan äta mest. Nu kommer de dock var för sig vilket väl kan tyda på att de har ägg eller ungar någonstans.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

För en tid sedan så satt det en slända på bordet i hantverksbyn. Jag trodde att den var död. Men, när jag petade på den så, efter att liksom ha gjort motstånd mot att flytta sig flög iväg. Den hade satt sig där för att äta glass som spillts där. Möjligen så hade den fastnat i glassen och kom loss när jag petade på den. En märklig situation var det i alla fall.

 

Kommentera

 
