RSS

Vem minns Debbie Gibson?

04 Maj

Eftersom att vädret tyck ha blivit något tema för all konversation i detta land så får man väl ta avstamp i det även för denna text. Det som igår var så demoraliserande med snöfall har ju idag förbytts till mera snöfall, med den skillnaden att det var alldeles vitt ute. Detta är inte normalt för maj månad. Inte med tanke på påskens sommarvärme. Vad gör vi åt det?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Man kanske inte kan påverka vädret, men man kan i alla fall minnas lite varmare dagar. Som de i som var i påsk. Tänk, att när man ser ut över de snötäckta träden, så är det svårt att tänka sig att folk badade i Bråviken, vid Kopparbo för en och en halv vecka sedan.
Jag fick ett ryck i morse och kollade in några gamla låtar från forna tider. I alla fall forna, för min del. Jag vet inte hur pass aktiva de band är som jag kollade på. Jag delade några låtar av dem på Facebook, några som var värda att förmedla till de som inte känner till dem. Känner du till exempel till Dread Zeppelin? Det är en grupp som spelar Led Zeppelins låtar, i reggae-takt med en Elvis-kopia på sång. Och, när de spelar “Heartbreaker” så sjunger han Tort Elvis, som sångaren heter texten till “Heartbreak hotel” – och det fungerar. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag började annars med att leta upp ett norskt acapella-band som heter Bjelleklang. De sjunger lite halvlustiga covers. Jag delade med mig av “Kamel fra Lilleström” som är en omgjord version av The BanglesWalk like an egyptian”. Det fanns även andra, men om man delar med sig av låtar som “Neger fra rasta” så får man väl en rasist-stämpel på sig. Och det vill man ju inte ha. Det är förresten en annan variant av Bob Marley´s “Buffalo Soldier”. Och, som syntes så finns det en del reggae även i detta band. Fast kanske inte lika genomgående. Jag började med detta för att föröka hitta en låt där Bjelleklang sjunger “och med drivhuseffekten så blir det helårs-cabriolet-säsong”, fast på norska. Men den hittade jag inte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När jag ändå var i farten för att leta efter något roligt så ville jag även förmedla Mojo Nixon. Han, tillsammans med Skid Roper såg jag i ett litet tält nere på Roskilde-festivalen för 20 år sedan ungefär. Det var bland det röjigaste jag varit med om. Helt fantastiskt. Mojo Nixon sjunger, för att knyta ihop det hela med Dread Zeppelin om Elvis, och hur han, likt Gud finns i allt och alla. Alla utom några få. Den som inte har Elvis i sig är Anti-Elvis. Och tydligen, enligt Mojo Nixon så är Michael J Fox en Anti-Elvis. Han har ingen Elvis i sig. Likaså Joan Rivers, som visserligen har Elvis i sig, men från henne försöker han ta sig ut.
Det fanns naturligtvis flera låtar med dessa artister och grupper, men alla kanske inte fungerar längre. Vem minns till exempel Debbie Gibson som Mojo Nixon sjöng om i “
Debbie Gibson is pregnant, with my twoheaded lovechild”?
Debbie Gibson var förresten med i ett TV-program där även Michael Wiehe medverkade. På frågan om vad han tyckte om henne svarade han “Amerikansk broiler” vilket väl förmedlade budskapet, även om väl Debbie Gibson kom från Storbritannien.

 

Kommentera

 
