RSS

Hoppas att snön blir kvar, i alla fall över jul!

03 Maj

Jag var en sväng till Kopparbo för en tid sedan och hälsade på en kompis. Då var det april, strålande sol och allmän blomning och grönska på gång. Nu är det maj, och vinter.
William skulle ha brännbollsturnering idag i skolan. De skulle samlas vid Uttersbergsskolans grusplan. Det blev förstås inställt. Man kan tydligen inte spela brännboll om det är under fem grader varmt. Man kan inte spela brännboll om det snöar. Eller, var det en ren barmhärtighets-grej, att förbyta denna utomhusaktivitet till en inomhus-dag, i gymnastiksalen. Det tror, och hoppas i alla fall jag. Fast, samtidigt så understryker det vikten av att ha egen matsäck, låta dagen gå i lekens tecken samt att istället göra skolarbetet hemma. Läxorna byter ut lektionen mot friluftsdagar. Eller har jag fel?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag upplever inte Williams tid hittills på Råsslaskolan som speciellt läxintensiv. Däremot så har Michelle, i alla fall tidigare år fått göra mycket av exempelvis matteboken den sista månaden, hemma. Detta samtidigt som det ska vara utflykter, friluftsdagar och annat, på skoltid. Borde det inte, i den bästa av världar vara så att friluftsaktiviteterna var läxorna, medan matteboken gjordes klart i skolan. Sedan borde väl matteboken innehålla allt som behöver läras, så att man slapp dessa stenciler i läxa, som om de är med, för att det ska bli läxa, för läxans skull. Och, jag köper inte resonemanget om att det ska förberedas inför kommande, äldre årskurser där det är betydligt mera läxor. William, som går två årskurser över Michelles har färre läxor än Michelle har haft genom åren. Även om detta år varit rätt så behagligt på den fronten, även för Michelle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag är annars i startgroparna nu för att åter igen testa min tumme. Den läker bra, men är inte helt återställd. Jag kände av det när jag försökte bära ett par stora marmorbitar, där tummen belastades en smula. Då insåg jag att jag hade skadat mig tidigare och att det inte riktigt var läkt. Fast, det är ju bara två veckor sedan som jag skar upp den, så det är kanske inte så konstigt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gårdagens hagelskurar, som varvades med sol har idag förbytts till snöbyar och en otrevlig blåst. Det är inte längre så intressant att stå på bryggan och fiska strömming. Det är inget kul i detta väder, oavsett om det finns någon fisk eller ej. Detta får nog vänta till en varmare dag. Men, man får vara glad för det lilla i denna demoraliseringens väder. Igår lämnade jag inte bara in deklarationen, jag besiktade bilen också. En ombesiktning som denna gång resulterade i ett år till med den gamla skorven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Någon sa, att det är nog bra om det blir lite svalare, och mulnare, så att lövsprickning och blomning hejdas lite. Så att inte allt sker på en gång.
Fan heller. Det är säkert samma knäppskallar som tyckte att snön, “åtminstone kunde få ligga kvar över jul”, innan den barrikaderade det svenska folket med sina två meters djup, sin efterhängsenhet i sex månader. Var så god, här har ni nu er jävla snö, redan i maj. Hoppas att den får bli kvar över jul!

 

Kommentera

 
