RSS

Slangsänke!

02 Maj

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFör tio minuter sedan så funderade jag på om det möjligen kunde gå bra att stå vid Sandviksbryggan och kasta efter strömming denna dag. Nu haglar det. Dagens andra rejäla hagelskur. Det är inte lätt att planera något som är väderberoende dessa dagar. Annat var det under påskhelgen. Då var det varm, mycket folk i rörelse och en hel del strömming vid Sandviksbryggan.
Nu tror jag ju inte att strömmingen har gett sig iväg, men det tilltalar inte att stå på bryggan och fiska, när det haglar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVet du förresten var ett “slangsänke” är för något? det visste i alla fall inte jag, innan påskhelgen och dess slutskede, annandagen. Jag hade blivit av med mitt sänke som hade försvunnit i samband med att jag hade fastnat i botten. Jag hade alla krokar kvar, så egentligen så behövdes det ju bara någon mutter eller liknande att fästa längst ner. Samtidigt som jag letade metallskrot i verkstaden så fick jag besök. Denne man erbjöd sig att se om han hade något slangsänke i bilen. Det hade han också. Han hämtade det inte bara, han knöt fast det också med några invanda knutar som väl var ganska långt från de kärringknutar som man själv hade gjort.
Sänket då, jo det var en tyngd med en koppling till lyftverktyg på. I denna satt det en slang. I andra änden ytterligare an koppling, med en ögla i att fästa reven. Det såg effektivt ut. Den var miljövänlig också, sa han. Och man fastnar inte lika lätt med den. Och det kanske stämmer. Fast, krokarna fastnar ju ibland. Och de sitter ju innan sänket. Så, när det går av vid kroken, så försvinner sänket också.
Det var i alla fall en trevlig bekantskap. Något att ta med sig hem, att blogga om alltså. För sänket, det är där kroken är, fast på botten.

Det nappade ganska bra under påskhelgen. Jag gick bland annat med 6-7 kilo i en påse till Urfotingen. En tung promenad, med trötta armar. Påsen blev nämligen rätt så tung.
Jag brydde mig inte om, denna gång att ta med något till katterna. Jag gick istället tillbaka, och tog upp lite mera. Bara något kilo eller två.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANyheten om strömmingens ankomst hade inte nått ut till inlandet ännu. Eller, nåt in. Ja, hur det nu blir. Det brukar nämligen komma en del folk från trakter som Örebro, Eskilstuna och Västerås för att campa och fiska strömming. De har både kyl och frys i sina husvagnar. Inte som förr, när de fick, antingen äta strömming som idioter eller ta med sig det hem, och vips, surströmmingen hade fått sin rätta betydelse.

Det kom visserligen en båt med lite folk som knappast var från trakten. De liksom bara dök upp. Vi märkte dem inte innan de nästa vara ända framme vid bryggan. Och de var inte direkt diskreta när de ko, åtta personer i en plastbåt. Motorn hade tydligen gått sänder, för de rodde, samtidigt som två man försökte dra igång snurran. Bränslet, av märket “Sofiero” som de i fören tydligen fick sitta på fungerade bra, även om motorn inte ville gå som den skulle. En viss “sjösjuka” hade infunnit sig i en del av besättningen. Och hur vi visste att de inte var från trakten var för att de helt enkelt talade ryska, eller polska eller något annat slaviskt klingande språk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Urfotingen fick fullt upp med att rensa sin strömming. Det blev nog både stek, inlagd som utlagd fick. Själv så hade jag mest utlagd, för katterna får sin fick utomhus. Det är minst kladdigt för städpersonalen på det viset.

 

Kommentera

 
