RSS

Ägg, har väl inget med fruktbarhet att göra?

29 Apr

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe olika helgdagarna sitter i knä på varandra denna vår. Påsk ena veckan, valborgsmässoafton och pingst strax därpå. Den ena högtiden avlöser den andra. Det enda som väl kanske kan vara lite att gnälla om för en del är väl att det blir färre lediga dagar när Valborgsmässoafton är på en lördag, och inte mitt i veckan. Ja, inte för att det väl egentligen är en ledig dag, utan för att dagen efter, första maj numera är en helgdag. fat, i år är det ju en söndag. Och för en gångs skull, eller snarare vart femte, sjätte år så är första maj en helgdag, på riktigt.
Men visst handlar det om att ha en eldig dag, dagen efter en tilltänkta högtiden. För, om det inte går att dricka alkohol i Sverige, så är det ingen dag att fira. Första maj är alltså en helgdag, gjord för Valborgsmässoafton, så att det kan supas ordentligt, när våren skall gapas in med  sång och hurrarop. För vi sjunger inte gärna heller, om vi är nyktra. Men ge oss lite brännvin så ska du allt få höra på den ena och den andra sången, toppad med Creedence Clearwater RevivalsCotton Fields” med en viss brytning som väl gör texten till något annat än dess ursprungliga verk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag vann ju en del ägg innan påsk. 66 stycken, tror jag att det var. Stora, fina ägg från någon hönsfarm i Södermanland. Sedan, när det blev dags för påsk så åkte Småfotingarna till mormor och morfar. Jag åt på en bridgefest på långfredagen och hos Urfotingen på påskafton. Så det gällde alltså att få i sig äggen på annan tidpunkt för att hylla denna helg, som väl har sina anor, i form av mat-frosserier efter den nyligen avslutade fastan. Det lär finnas flera förklaringar till varför just ägg äts på påsken, mera än vid andra högtider. Och snacket om att det skulle symbolisera någon form av fruktbarhet vet jag inte om jag tror på, mera än om någon form av efterhandskonstruktion. Nej, det som verkar rimligast är att, medan folk fastade, så slutade inte hönsen att värpa ägg för det. Det blev alltså ett överflöd av ägg, lagom till påsk. En rimlig historia. Kanske nedbrytbar i sin logik, även den men i alla fall något som jag tar med mig till den påsk-tallrik som jag serverade mig själv på skärtorsdagen. Ja, det är inte lätt att hitta en middagsdejt på skärtorsdagen. Alla brudar för ju iväg till Blåkulla då. Så, det fick bli jag, en öl och två hungriga katter hemma. 
Äggen syntes välmående. Ja, det var gula inuti. Riktigt gula. Det är de inte alltid, när man köper dem i affärerna, producerade till att vara små, med tunt skal, och blekgula inne i dess innanmäte. 

 

 

Kommentera

 
