RSS

Kyckling-curry-lasagne (med rulltårta)

19 Apr

OLYMPUS DIGITAL CAMERAWilliam och jag var på Orion Livs i Norrköping i fredags. Primärt så var vi där för att köpa lite bröd. Bröd som kan vara bra att ha. Baguetter som fungerar som frukostbröd, något som väl gäller för all typ av småbröd men även till att fylla med något gott, som till exempel någon kyckling-röra. V köpte även frallor, som väl är extremt förknippat med frukost, gärna i någon nyvaken båt, vid en hamn i Trosa. Semester till sjöss-frukost. Fast, SJ har nog gjort vad de kan för att avromantisera frallan och dess status. Vi köpte även lite färska pitabröd också. Men nu kanske siktet mera var på någon form av lunch. Pitabröd är väl inte ens att rekommendera som matsäck, när man går på utflykt. Det finns alltid en risk för att de läcker, om det, som sig bär är lite sås  det man har i dem. men, efter att vi hade plockat åt oss frallor, baguetter, pitabröd och några små rågbullar så gick vi runt lite i affären. Vi beslöt oss för att få med en burk med curry hem. En curry från Madras, Indien som skulle vara lite starkare. Den var heller inte så gul som curry brukar vara. Jag vet inte om det finns några gränser för hur pass gul en curry måste vara, för att det ska vara en curry. Curry är ju ingen krydda, det är ju en mix av kryddor. Och, man frågar sig då vad det är som krävs för kryddor, för att det ska vara curry och inte någon annan kryddmix. Men det borde finnas vissa riktlinjer för vad man ska ha i sin curry. För curry är ju onekligen en smak, och väldigt ofta också en färg.
Nu stod det ju att denna curry vara rostad, fritt översatt. Det kanske är därför som den inte hade den vanliga gula färgen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMatlagning av olika slag stod på programmet den fredagskvällen. William hade gjort rulltårta på Hemkunskapen i skolan tidigare i den veckan. Han ville nu prova det hemma. Det blir ofta så, att han vill göra det han lärt sig i skolan, även hemma. Och det gäller inte bara matlagning och bakning, det kan vara sådant som handdisk eller att tvätta kläder. Fast, i det senare fallet så får man övervaka det hela, annars kan det bli lite nybörjarfel. Man vill ju begränsa antalet krympta kläder och snedfördelade tvättar.  Fast, ju mera han försöker, ju bättre går det. Man får försöka att tala om för honom att kolla tvättlappen och att anta att det inte går att trumla i torktumlaren snarare än att chansa åt det andra hållet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Själv så strimlade jag kycklingfilé som jag stekte upp. Jag hade en ny rätt på gång. Ny för mig i alla fall. Jag gjorde lite olika omgångar av kyckling, curry och wok-grönsaker.  ett av fallen så skar jag lite mindre bitar. I den andra fallen lite större. De större bitarna skulle jag ha till eventuella fyllda baguetter, eller i pitabrödet. Den rätt som hade lite mindre bitar skulle bli till en lasagne. En lasagne med kyckling och currysås.
jag gjorde alltså en vanlig sås, med det undantaget att den fick bli gul. Gul av curryn. Jag använde den nya curryn till att smaksätta köttet medan en annan, lite mera vanlig curry fick tjänstgöra som smak- och färgämne i såsen. Sedan varvade jag lasagneplattor, sås och kyckling-röra om vartannat, som en vanlig lasagne.
Det hela blev riktigt gott, bortsett från en liten miss med saltningen. Men, salta kan man ju göra efteråt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Notering: Man ska inte äta rulltårta innan man äter lasagne.

 

Kommentera

 
