RSS

Att följa receptet, ut i avloppet!

15 Mar

En del människor vill absolut följa recept till punkt och pricka när de lagar mat. Själv så tillhör jag väl inte denna grupp precis. Jag vill gärna experimentera lite, kanske framför allt för att man vill utnyttja de resurser som man förfogar över. Jag vill inte åka extra för att man inte råkade ha en ingrediens hemma. Jag vill se om man kan variera en maträtt och så vidare.
Detta medför att jag inte riktigt vet hur man gör, relativt vanliga och enkla rätter. Jag har liksom inte gjort så mycket av den varan. Då är det ju bra, när en person som gärna går efter receptet strålar samman med en som vill improvisera lite mera. Bara man är överens.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag har varit med tidigare och gjort lasagne. Men jag har aldrig gjort det själv. Hur svårt kan det vara? För två och halv annan vecka sedan så gjorde vi ett försök. jag stod för själva köttfärsen. Den kunde ju kryddas efter behag så att säga. Den passade mig bra att göra. Den personen som kanske använder lite mera recept gjorde den dör konstiga såsen. Och, men William som assistent i det hela så såg allt ut att bli bra. Det fanns hopp om en god lasagne.

Köttfärs är inga problem. Och att jag skulle kunna komma på ett antal alternativ till fyllning är heller inga problem. Jag såg här oanade möjligheter till alternativa tillredningssätt för denna rätt. Endast ett hinder stod i vägen – såsen!

Jag vet sedan tidigare försök tillsammans med någon som inte riktigt heller vet hur det ska vara att såsen brukar ställa till lite problem. Och jag tror faktiskt att jag vet varför nu. Det blev nämligen en upprepning av vad som hände för cirka 10 år sedan. En stor portion sås åkte ut i slasken, ner i avloppet, ut bland toalettpapper, vidare mot reningsverket där den förenades med diverse andra misslyckade rätter, felaktigt nedspolade kondomer, döda guldfiskar och en och annan tops.

paketet står det ett recept. Det ska man inte följa. Det är sp felaktigt som det kan bli. Det stämmer inte överens med verklighetens recept över hur en bra sås till lasagne ska vara. Den verklighet som finns på internet. Dessa recept fungerar mycket bättre. Så, nu blev det alltså till att jaga fram receptet på internet istället. Jakten blev kort. man fullkomligt kastade recept på mig via datorns skärm. Problemet var att det inte fanns två recept som var lika. Skillnaden var dock stor, vad det gällde samtliga recept jämfört med det som stod på lasagneplattornas förpackning. Den skillnaden stavades “ost”.

När sås nummer två var klar så insåg vi kanske att det inte gör något om man har lite mera sås än vad som föreslagits i olika texter. Det skulle inte heller ha gjort något om det stod ifall att man skulle börja med sås, plattor eller något annat i botten. fast nu började det faktiskt att likna något. vi gjorde en lasagne i en stor form, och en i en lite mindre. Små formar är nog trots allt att föredra. Men, man ska se till att ha mycket sås, så att man får mycket matlådor. att äta lasagne är en bra, första, tidig lunch.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

 

 
 

2 svar till “Att följa receptet, ut i avloppet!

  1. Jessi

    15 mars 2011 at 22:23

    Jag brukar inte heller följa recepten sådär värst, utom på jobbet. Där får vi liksom inte ändra p g a allergier och sånt.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      21 mars 2011 at 10:28

      Där har jag ju en fördel. Det finns inte så många marmorallergiker….
      😉

       

Kommentera

 
