RSS

Man blir mentalt färgblind!

10 Mar

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet räcker nog med att snubbla över en god salami eller lite stekt fläsk så faller det på sin egen orimlighet att man inte kan ha en fasta i 40 dagar, utan att äta kött.
I helgen hade vi lite salami hemma. Golfettasalami hette den visst och var, som sig kanske bör från Italien. Jag köpte den utan att smala på den. Den såg god ut. Och salami brukar vara gott. Den var inte avlång som en vanlig korv, den hade mera en form som påminner om en stek, eller en skinka som någon av de stora djuren suttit på. (tolka det om du vill)

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet som kan vara onödigt gott med salami är om man har en öl, en bit salami och, inte så mycket mera. Nyttigt som fan. Och visst, bara det kan ju ha gett upphov till hela idén om att man ska fasta 40 dagar innan påsk. För, vem kommer på något så knäppt som att man inte ska få äta kött, när man behöver det som bäst. Ja, alltid alltså.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFredagens brödbak blev gott, men inte så orange som jag hade föreställt mig. Jag använde nämligen mitt orangea pulver i det. Det röda, det som det blir orange färg av. Ja, den logiken blir man mentalt färgblind av. Och, all färg härrör ju från ljusets brytning, och ljuset lär ju vara det enda som är konstant. Så, att det är ett rött pulver, som i lagliga mängde färgar det man vill färga till orange är inte mera än ett konstant fakta. Det är betraktaren som är lite mindre konstant. Jag inser det nu. Ett steg mot ett konstantare liv. Så, inte behöver jag några 40 dagars fasta.

Det är lite med salami som med stekt fläsk. Om jag ska steka fläsk, allra helst ute på grillen med en öl vid sidan om så behöver jag dubbelt så mycket fläsk som det ska vara till den rätt som det så småningom ska bli. Man äter medan man steker nämligen. Konstant.

 
 

8 svar till “Man blir mentalt färgblind!

  1. mamasoul

    10 mars 2011 at 14:47

    Instämmer. Salami och öl är en trevlig kombination!

     
  2. Petra

    10 mars 2011 at 17:13

    Vad sugen jag blev på salami nu, hungrig för den delen också.

     
  3. Jess

    10 mars 2011 at 23:00

    Salami är gott!

     
  4. Anna-karin Arvidsson

    11 mars 2011 at 23:08

    jasså ni äter salami minsann :-p

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      12 mars 2011 at 10:25

      Inte nu längre. Den är slut. Men, det kan bli en tur till Makkara Kauppa idag…
      😉

       

Kommentera

 
