RSS

Använd pulvret “i laglig mängd”!

03 Mar

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag vet att du som läser här längtar efter att få höra en rapport om hur det går att vidareutveckla variationen av pannkakorna och dess utformning, färg och smak.
Låt oss säga att man äter pannkaka en gång i veckan. Det blir 52 olika tillfällen som skall varieras, om nu inte pannkakorna ska ha samma smak, utseende eller tillagningssätt på ett och samma år. Naturligtvis så är detta inte ett krav. Det är inte ens en ambition. Det är bara roligt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIbland har det handlat om rätt så enkla medel. Det kan vara kokos på pannkakorna till exempel. Ett så lyckat experiment att det förekommer ofta. Ibland i kombination med något annat knep eller försök.. Man kan säga att vårt kök omvandlas till ett pannkakslabb en gång i veckan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAI förra veckan så fick jag tag i ett nytt färgmedel till mat. Jag hoppas i alla fall att det var till mat. Det stod på en hylla ihop med kryddor, och det utrikiska språket på burken gav antydningar om att det skulle användas till mat. Det stod också att, med en min översättning det skulle användas, och doseras “i laglig mängd”. Alltså, om man dör så har man gjort sig skyldig till ett brott. Mordet i köket. Det lät lite kusligt. Men, vad gör man inte för vetenskapens och den goda konstens skull.
Rött pulver, som alltså skulle bli till en orange färg. Det var för övrigt inte en färg som stämde mellan pulvret och den påtalade slutgiltiga färgen, alltså den färg som fanns på locket. det orangea pulvret skulle till exempel bli gul färg och så vidare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

William ville ha ost-pannkaka också. “Lägg på ost på pannkakan och vänd den” sa han. Det gick inte så bra. Ostan satte först fast pannkakan i stekpannan. Sedan så klibbade osten fast den pannkakan med en annan pannkaka, på tallriken där alla de andra pannkakorna låg. Jag fick tala om för honom att, “du kan vända pannkakan, lägga på ost och sedan vika den”. På så vis så klibbar den bara ihop med sig själv och osten kommer inte i kontakt med stekpannan. Den bara smälter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I det här läget kom jag på att vi hade lite köttfärssås kvar, sedan helgens matlagning. Jag tog därför lite köttfärs och lade på osten, som i sin tur låg på den orange pannkakan. Sedan vek jag ihop den. Lite crepesaktigt på något vis. Jag vet inte, för jag har aldrig försökt att göra crepes. Jag kanske har gjort crêpes, men i så fall så vet jag inte om det. Jag gör pannkaka, med variationer. Som du ser såp kan jag inte ens stava till crepes. Det blir ju olika varje gång. Pannkaka däremot har jag lärt mig att stava till, i takt med att färgerna har varierat in i regnbågens glans.

 

 

Kommentera

 
