RSS

Intressekrock!

01 Mar

Detta är en vecka med mycket bridgespel. I söndags var det kurs med spel, i måndags var det ordinarie spel. På onsdag spelar vi lagmatch i Norrköpingsligan division 2 och på lördag är det festbridge på eftermiddagen med lite mat på kvällen. Veckan avslutas med kurs och spel på söndag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag gillar ju att spela bridge, så det gäller att lösa det hela, med Småfotingarna också. Michelle var med mig i söndags, på kursen. I måndags var Urfotingen hemma hos dem. På onsdag ska de vara hemma hos Urfotingen. På lördag ska Michelle md på bridge, samt äta pizza medan William blir hemma hos Urfotingen. Söndagen blir det improviserad organisation. Allt är planerat så att det ska passa in i verksamhetsveckan. Min verksamhetsvecka. Vi kanske ska lägga till Jag har nämligen tagit med mig min mormors gamla kokbok för att göra den lite finare. Den saknar bl.a. pärmar helt. Bindningen var hyfsad, så jag nöjde mig med att limma ryggen och alltså inte ta isär den för att binda om den. Och det blev rikligt med lim. Fast, när jag hade limmat ryggen och satt den i press så kom jag inte längre då limmet ju inte var ordentligt torkat på så kort tid. Man får alltså fortsätta med den vid nästa tillfälle, nästa veckan. Men, så är det ju bridge, så nästa tillfälle blir alltså efter två veckor, nästa vecka.Det är det som gör den lite tudelade entusiasmen för bridge den här veckan. Men, det är som det är, och boken lär bli kvar i pressen även nästa vecka. Då kör vi ingen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter att William hade sett Michelles första eget bundna bok för två veckor sedan så kom det en beställning av honom. Han har en bok som gått sänder i pärmen. den ville han ha fixad av oss. Men, detta får bli Michelles projekt. Den är, likt mormors kokbok bra i binden. Det ska inte heller behövas bindas om. Man ska även kunna använda den gamla pärmen. Den behöver väl bara lagas upp lite, liksom stärkas så att pärmen håller ihop boken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi glömde att ta med Williams bok för två veckor sedan. Jag tog med den i onsdags. Michelle var inte med då. Hon, och William också för all del spenderade större delen av sportlovet hos sin mormor och morfar. Jag var därför själv på bokbinderiet i onsdags. Ja, vi var faktiskt inte så många över huvud taget den kvällen. Fyra personer, som skulle dela på kaffebrödet. Det var så att man kunde äta sig mätt på vetekransbitar. Det var sportlovet, lite skador samt ordinarie frånvaro-orsaker som gjorde denna onsdag till att bli en liten nätt skara människor som band sina böcker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter att jag hade limmat min mormors kokbok, som förresten är tryckt 1930 men kommit i hennes ägo 1936 så fick jag alltså göra något annat. Jag har en gammal bok som är över 100 år gammal på min hylla i bokbinderiet. den hade jag tidigare tagit isär och “putsat”. nu började jag alltså att binda den, i en bindlåda. Det är just nu ett av två projekt som jag har på gång. Man bär ha minst tre saker på gång samtidigt. För rätt vad det är så är det något lim eller någon pressning som gör att man inte kommer vidare med sin bok för tillfället. Och då är det bra att ha någon annan bok att ge sig på. förra året så gjorde jag 5 böcker på en gång. Det var bra, på så sätt att jag fick in varje moment flera gånger i rad. På så sätt fanns det större chans att lära sig dem, så att de inte glöms bort, till nästa gång de är aktuella. Fast, man glömmer och gör misstag hela tiden. Det sägs att man ska göra 5000 misstag innan man klarar av att binda böcker. Det verkar, med lite facit i handen som en ganska låg siffra. Men det är kul.

 
 

2 svar till “Intressekrock!

  1. Jessi

    02 mars 2011 at 09:41

    Det verkar roligt att binda böcker. Och rofyllt på nåt vis.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      02 mars 2011 at 13:21

      Ja, det är ett trevligt hantverk, väldigt bra för att träna tålamodet, eller alltså att inte allt handlar om att ha bråttom samt att det är bra social samvaro, både vid bokbindarbordet som vid kaffebordet.
      🙂

       

Kommentera

 
