RSS

Årets första fjäril!

22 Feb

Dvärgbandmasken har tagit sig in i Sverige. Nu dör hela befolkningen.
Men, var kom den från? Det finns spekulationer om att den kom in med någon hund, som olagligt smugglats in i Sverige. Men, om det inte är så, kanske det är lika bra att skjuta den där vargen som vandrat in till Sverige. Skjut alla rävar också, som väl också kan tänkas komma in från utlandet.
Effekten av att vi nu kan stoltsera med dvärgbandmask i vårt land blir att vi inte kan plocka svamp längre. Eller, vi kan fortfarande plocka svampen, men vi får definitivt inte äta den. Vi måste tvätta våra händer ordentligt amt bränna svampkorgen.
Detta är alltså vad det sa, att en räv som ärr värd för dvärgbandmasken kan bajsa på svampen, som vi sedan äter och alltså, via rävens avföring får i oss bandmask.
Alltså, var i ligger problemet? Tror de att någon kommer att äta svamp från den svenska skogen nu, när de vet att rävarna går omkring och skiter på den svamp som vi sedan ska stoppa i munnen. Det spelar ingen roll vad det finns, eller inte finns för parasiter i svampen. Den är ju kontaminerad av räv-avföring.

De borde väl förresten vara mera rädda för att hundarna smittas, än att vi äter svamp, men rävbajs på. En hund nosar ju på många ställen, under en skogspromenad.

Problemet med svampen tros lösas genom att man låter bli att plocka svamp i Sverige. Dvärgbandmasken har ju kommit in i landet.
In i landet? Varifrån då? Från utlandet? Jaha, men att det fortfarande finns utlänningar då? Borde de inte ha dött, av att ha ätit svamp från sina skogar? Hur sjutton klarade de att plocka endast de svamparna, som de friska rävarna hade bajsat på?

Ok, den frågan blir inte lätt att förklara. Så, i väntan på att jägarna ska springa ut lite ivrigt som vid vargjakten, för att jaga mask så får vi hålla oss till burkchampinjoner.
Eller, det kanske inte går heller. Det är ju kanske importerad svamp. Importerad från utlandet, därifrån dvärgbandmasken kom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIdag fick jag se en fjäril som låg i den gegga som blir när man sågar i marmor. Jag trodde att den var stendöd, en kvarleva och påminnelse från den tiden då det fortfarande fanns plusgrader på en termometer. Men, efter att jag hade satt den på en bräda så såg jag att den faktiskt rörde sig. Den levde. den hade slagit ihop sina vingar. det gör den nog när den är trängd. En instinkt. för jag tror inte att en fjäril har så enormt goda strategiska kunskaper.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lite senare när jag tittade till fjärilen så hade den slagit ut sina vingar. Men, så fort som jag råkade röra på plankan så slog den ihop dem igen. Den intog den defensiva, osynliga ställningen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet är egentligen inte någon stor sensation att se en levande fjäril i februari, med –10-15 grader utomhus. Det händer i princip varje är. Det är något med miljön inne i verkstaden som gör att den, antingen väljer att övervintra där eller så har den varit en puppa, som slagit ut nu, lite för tidigt då det är lite värme inne. den kanske trodde att det var vår. Jag tror även att det faktum att det är rätt så fuktigt många gånger i verkstaden gör att den kan trivas bra där. Och det är när man tar fram någon marmorskiva som den kommer fram den sitter mellan skivorna. Den blev nog störd av att jag tog bort dess skydd.
I morgon så får jag se om den är kvar. Den kanske är död. den kanske har krupit in under någon marmorbit igen, somnat om, dragit täcket över sig och sagt “väck mig när det är vår, på riktigt”. Skulle vi inte alla vilja göra så nu?

 
8 kommentarer

Publicerat av på 22 februari 2011 i fjäderlös tvåfoting

 

8 svar till “Årets första fjäril!

  1. Jess

    22 februari 2011 at 21:26

    Hoppas fjärilen överlever till i morgon!
    Jag vill inte somna och vakna när det är vår, jag är rädd för att missa något! 😉

     
  2. S@ra

    23 februari 2011 at 08:19

    Kom just tillbka från Alicante efter några dagar där. Konstigt nog vart chocken inför snön och kylan större nu än när jag varit i Thailnad i 10 veckor. Brrr…

    Fast jag gillar ju att åka skidor. Och barnen ÄLSKAR snön.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      23 februari 2011 at 10:37

      Inte behövs det – 125 grader för att åka skidor, om man nu absolut måste göra det. Vattenskidor går riktigt bra, när det är +27 grader.
      🙂

       
  3. Quila o Ronja

    23 februari 2011 at 11:49

    Hittade också en fjäril, som levde, och låg i snön. Jag trodde inte att dom klarade av den här kylan. Finns det fortfarande liv i ”din” fjäril?
    Ha en solig dag ;D

     
  4. Petra

    23 februari 2011 at 18:14

    Hoppas att fjärilen överlever.

     

Kommentera

 
