RSS

Silvio Berlusconi banar väg för Marcus Birro! (Björn Ranelid röd av avund)

21 Feb

Om jag ska behöva ta mig upp ur sängvärmen och ut i kylan så ska fan i mig katterna göra det också.
Jag vet inte om jag ska vara tacksam för att de springer och gömmer sig när de ska gå ut eller om jag ska se det som negativt och jobbigt.
första anblicken av en förändring, ett förslag eller ett ovant beteende hos, eller från någon annan ses oftast med en negativ syn. Slutsatsen kommer OLYMPUS DIGITAL CAMERAfortare än att man hinner tänka.Så, första gångerna när katterna sprang och gömde sig, så var det alltså jobbigt att leta reda på dem. De störde i den jäktade morgonstunden. Ja, samma stund som har guld i mun. (Vilket skitsnack) Fast, numera har jag bytt ut guldsmaken mot kaffe, yoghurt eller bara vanligt bröd med lite ost eller korv på. Det ger en mindre metallisk smak att ta med sig in i den pigga förmiddagen. Och när man är lite frusen på morgonen, av att natten tydligen dränerat en på ens värme, så kanske det kan vara bra för blodcirkulationen, så att man får upp lite värme att jaga runt efter två hemkära katter.

Man undrar lite var den romantiska bilden, om två meter snö, strålande sol och varma människor kommer från. Ja, finns det ingen mera än jag som ser lite kyla i den bilden? Den som kom på att ha guld i munnen klockan sex på morgonen hade nog varken några barn som skulle piskas iväg till skolan eller ens något jobb. Eller, så var det författare, som inte lämnade sin skrivmaskin i det rökfyllda rummet med en skrivmaskin, en flaska rödvin och en allmänt dålig mental hälsa.
OLYMPUS DIGITAL CAMERADet där skulle nog Marcus Birro protestera mot. Att generalisera bilden av en författare som rödvindrickande nervvrak. Men, kan de ge oss metallsmak i munnen klockan sex på morgonen, så får vi väl återgälda det genom att ge dem en rödvinsindränkt cigarett att tända. Sedan, när man ändå berör ämnet så kan man ju ifrågasätta vem som är författare, och vem som är något annat, i första hand. Hur många dans- fråge- och debattprogram måste man sälja sig till, innan man glider över rent yrkesmässigt från att ha varit författare till att bli premiärlejon och primadonna. Alla känner apan, men har någon läst apans bok. Begriper ens någon vad orden betyder i apans bok. Vad säger du om det, Björn Ranelid?

Egentligen så skulle jag berätta om en ny upptäckt. Ja, för mig alltså andra kanske har sett det för länge sedan, men eftersom att jag inte har reflekterat över det förrän i lördags så är detta en ny upptäckt – för mig.
Jag vet inte om det berodde på att det var ovanligt klar sikt i lördags, i kombination med att jag satt vid en bänk i solen, vid Bråvikens strand, med en vinkel mot Norrköping som jag inte brukar ha där jag normalt sett huserar eller om det helt enkelt är ett par helt nya siluetter på andra sidan Bråviken, i västlig riktning. Två stora kranar syns bredvid Bravikens pappersbruk. Jag har i alla fall inte sett dem förut. Kanske Marcus Birro har sett dem. Han bor ju lite närmare. Men, han har kanske satt upp speglar för fönstren, vad vet jag. Han ska visst flytta också, till Italien. Det kanske finns flera lekprogram där nu när Silvio Berlusconi kanske blir avsatt som högsta höns i det italienska parlamentet och då får ägna sig helhjärtat åt sina kära TV-kanaler. Birro har sett sin chans, och insett att det är hans marknad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var kallt i morse. katterna ville inte ut. Jag ville inte ut. Kylan ville bara in.
Men så fick jag fart på mig, gick upp, fixade till lite saker att ha med under dagen och kvällen. Jag gav katterna mat och släppte ut dem. (läs: jagade ut) Väl ute, efter ett par varv till bilen så var det inte så kallt. Jag hade ingen lust till att gå en promenad, som i lördags, men det var inte så obehagligt som man först tänkt, där i sängvärmen när kylan sipprade in under täcket. Och i lördags när solen låg på, vid bänken där jag satt, så kanske den där rödvinsdoppade cigaretten trots allt hade slocknat. Det var inte helt obehagligt.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 21 februari 2011 i fjäderlös tvåfoting

 

2 svar till “Silvio Berlusconi banar väg för Marcus Birro! (Björn Ranelid röd av avund)

  1. vindvittra

    21 februari 2011 at 12:36

    Härlig läsning!!
    Ja du det är vackert där i Norrköping, jag har en son med familj där och trivs i omgivningarna. Men det är ju klart vyn över just ett stinkande pappersbruk kanske inte är vad man hellst väljer att lägga sina blickar på. En grå mulen kylig morgon efter att man jagat runt efter smitande illvilliga katter som bara vill trilskas. Nej det ska så klart vara en ledig dag efter en god frukost. Med solkenet strilande mellan träden, i rododendron parken då den blommar som allra mest överdådigt.
    Bara ett minne som tittade fram i mitt huvud, önskar dig en solig och fin fortsättning på veckan med följsamma snälla katter
    hälsningar från Kristina

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      23 februari 2011 at 10:34

      pappersbruket stinker inte så mycket nu för tiden….
      Det var värre förr, när det ”luktade Loddby”.
      😀

      Kung Bore har åter igen slagit ett grepp om Kolmården och dess omnejd. Det är kallt som en global uppvärmning, med felvända faser…..

       

Kommentera

 
