RSS

Jag är inte ett dugg rörig!

20 Feb

Det är VM i slalom som står på, som en kuliss i bakgrunden här i huset. På TV alltså. I övrigt så handlar det väl mest om att göra så mycket varma drycker som möjligt. Blåbärssoppa är bra. Frågan är bara om det finns någon gräns för hur mycket av den varan man klarar av utan att utveckla någon form av Ekströms-allergi.
Fyra svenskar bland de åtta bästa” tjatas det till elda om på TV. efter första åket ja. Låt oss ta ner dem i det andra också, innan vi ens säger det två gånger. Men, visst kan det konstateras, för att öka den nationella spänningen, eller snarare förhoppningen. Men att tjata det så in till leda, att man byter kanal, är väl att gå till överdrift.
Jag bytte kanal förut. Det var SkavlanSvt1. Det hade jag också på en stund, tills Bodil Malmsten kom in. Hon talade som om hon levde i en text av Plura, i någon Eldkvarn-låt. Man förstår varje ord för sig, men tillsammans så får de inget sammanhang. Nej, in i duschen, ut igen, på med mera varmvatten och tillbaka till VM i slalom. Och efter lite rastlöshet så blev det OLYMPUS DIGITAL CAMERAånyo en del fingrar på tangenterna på datorn. Lite skrivande i väntan på att åka till Krokek, för bridgekurs, samt lite tävling.

Jag har nu annars börjat med en period som går ut på att göra värmeljusstakar, dopljusstakar samt mortlar. Inte så mycket annat egentligen. den ena dagen kan tyckas bli den andra lik. Men, som det brukar heta, marmorn är ju ett levande material.
Levande?
OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag får väl slå ihjäl den då, så att den inte biter den som ska använda sin mortel. Slaktad kolmårdsmarmor, förädlad till en mortel. Jag är alltså både slaktare som kock, när det gäller ljusstaksprocessen.

Nja, jag vet inte om marmorn är så levande som det sägs. Det är snarare yttre omständigheter, den som jobbar med det, väder och vind samt annat som kan påverka marmorns kvalitet som är levande.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMichelle nöjde sig inte med att göra en ljusstake i fredags när hon var med mig i verkstaden. Efter att den var klar så tog hon fram wire och lite små smyckestenar. Hon gjorde ett armband och ett halsband av det som tidigare benämndes, för att sälja bättre som halvädelstenar. En felaktig benämning förstås. Lika felaktig som benämningar som “gråsten” eller “grönsaker”. Ordet grönsak är en handelsteknisk benämning. Gråsten kan väl vara en sten som är grå, men samtidigt kunna bli en annan sten, om den målas röd, vilket i sin tur låter en röd sten bli en gråsten, om den målas grå.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAFilosofiska knepigheter, oftast anpassade för att gynna kommersialismen. Men, ibland handlar det om rena fel-antaganden. Okunnighet, helt enkelt. Fast, språket lär ju vara föränderligt, så man vet ju snart inte vad som är rätt och vad som är fel.

Michelles ljusstake, samt hennes halsband och armband skulle hon ta med sig ner till sin mormor. Jag fick påminna henne ett antal gånger, annars hade de inte följt med. Det är lite rörigt ibland, i en nioårings huvud.
Tur att hon har mig. jag har stenkoll på allt, och är inte det minsta rörig.
Blinkar

 
4 kommentarer

Publicerat av på 20 februari 2011 i fjäderlös tvåfoting

 

4 svar till “Jag är inte ett dugg rörig!

  1. Petra

    20 februari 2011 at 15:29

    Härligt kreativ och pysslig tjej.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      20 februari 2011 at 20:30

      Jag försöker att uppmuntra pyssel. Ja, att röra på sig också, men det är jag väl lite sämre på själv, så ….man gör det man kan, efter förmåga…
      🙂

       
  2. Junitjej

    20 februari 2011 at 18:44

    Så fina värmeljushållare!!

    Snälla, kan du inte rösta på mig här: http://www.lilija.com/finalisterna-i-veckans-blogg-v-07/#comments

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      20 februari 2011 at 20:32

      Vet inte om jag röstade rätt, eller alltså, på rätt sätt men nu är det gjort i alla fall….
      🙂

       

Kommentera

 
