RSS

Michelle slipade marmor!

19 Feb

Igår var det studiedag i Småförtagarnas skolor. De var med mig i marmorverkstaden.
Visst, man kan ta med sig en hög DVD, ett tjugotal datorer och låta dem styra sig själva, i röran av chipspåsar och godis. Men, man måste även se till det kreativa, i förhållande till deras intressen. Man kan inte bara banna eller släppa dem i dess vilja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAWilliam hade med sig sin dator. Den hade jag låst upp, vissa timmar. Det kan man göra, om man har föräldrakontroll, som jag tycker att flera borde lära sig hur det fungerar. Denna föräldrakontroll är annorlunda på Windows 7. Där styr man det via Windows Live. Detta innebär att datorn måste vara uppkopplad till Internet för att det ska fungera. Det är inte alltid så bra. Som, t.ex. när jag hade låst upp tid åt William och han skulle hem till Urfotingen. Han tog med sig sin dator men kunde inte logga in. Urfotingen har ju inte Internet. Så, även om han bara skulle spela SIMS 3 så gick inte detta. Han hade ju ingen tid.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMichelle kom lite senare. Hon hade för mycket att styra med för att hinna med oss, när vi åkte. Hon gick till verkstaden.
Jag tänkte att, när hon väl kom ner så ville hon säkert också ha datortid. Hon kanske rent av ville se på Barnkanalen. Men, jag talade om för William först, att jag inte ville ha någon Barnkanal på denna dag. Detta budskap gick även fram när Michelle kom på plats. Och, det gick faktiskt hela dagen, utan BarnkanalenTV. Det hade jag inte räknat med.
Allt detta berodde nog på att de hade annat att syssla med. William gjorde lite sysslor mellan sina datortider. Michelle slipade marmor. Hon hade tidigare påbörjat en ljusstake. En ljusstake i samma stil som William gjorde, innan han slipade sig på fingrarna, och inte längre tyckte att det var kul att slipa. Men, nu hade Michelle en idé om att slipa marmor, med handskar på fingrarna. Detta går bra om biten som ska slipas är tillräckligt stor, och om den slipa för hand, och alltså inte slipa i svarven, som det brukar gå till när jag arbetar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASjälv så hade jag just satt in ett mortelämne i svarven. De hade en liten defekt, som ämne betraktat. Det fattades en bit i det. Det skulle inte räcka till en fullstor mortel. Jag skulle alltså behöva ändra lite på modellen. Den fick ha en lite mindre diameter upptill och en lite mindre fot. Men jag tänkte allt behålla djupet i själva skålen. En djup mortel med andra ord. Frågan var bara om jag kunde gå så pass tätt in i svängen på mortelns form att jag inte gick igenom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMichelle hade nu slipat klart sin marmorbit. Hon skulle nu borra ett hål i den, för att fästa en värmeljushållare i mässing på den. Hon har aldrig tidigare använt en pelarborrmaskin, men det skulle nog gå bra.
jag hade förresten ett rep i den, men en fem kilos tyngd i andra ändan. Denna tyngd har jag ibland för att borra sådant som tar lite tid. Det får liksom klara sig själv, med hjälp av tyngden. Detta kanske kan föranleda mig till att berätta mera om hur det går till, i ett annat sammanhang.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag talade om för Michelle att hon var tvungen att hålla koll på hur djupt hon hade borrat, lite längre upp på borrmaskinen, där handtagen fanns. Hennes koncentrerade blick sa allt. Hon släppte inte nivåmätaren med blicken för en sekund.
En, eller två millimeter mera eller mindre – hade spelat roll. Ja, mera gör inget, så länge hon inte borrat igenom. Men, lite för lite skulle göra att skruven, som skulle fästa värmeljushållaren skulle sticka få för mycket. Man kunde ju i så fall slipa ner den, eller såga av den, men det är lite onödigt, när man kan borra rätt längd från början. Och hon höll sig till rätt djup i hålet, på millimetern. en total koncentration vid borrningen gjorde att det blev exakt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAUnder tiden som Michelle gjorde sin ljusstake så började min mortel ta form. ja, det blev lite avbrott när Michelle ropade och ville veta om det hon gjorde var rätt. Men visst hann jag med att göra lite i alla fall. Dagens mål var nästan nått. Och, egentligen, när jag visste att jag skulle ha två studiedagslediga Småfotingar i verkstaden, så hade jag kanske inte räknat med att få något gjort, alls. Men, det löste sig ganska bra. Jag får vara nöjd med dagen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMichelle lyckades till sist få klart sin ljusstake. Den skulle hon ha med sig till sin mormor och morfar denna helg. Hon, och William ska var där hela sportlovet. Ja, i alla fall till nästa helg. Vilken dag de kommer hem, det har vi inte bestämt ännu.
Hon verkade väldigt stolt över sin skapelse. Hon frågade lite om vad William hade gjort, och vad han hade sålt av sina ljusstakar. för han gjorde flera stycken. Han sålde några av dem, till olika mer eller mindre släktrelaterade personer. Och, dessa ljusstakar har ju samma marmor som andra ljusstakar, som gjorts av någon annan klåpare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dagen flöt på bra ändå, i förhållande till vad man kunde förvänta sig. Och, det blev inte långtråkigt. Sådant har man inte ro att tänka på, när man ska vara till hands hela tiden.

 
 

Kommentera

 
