RSS

“Ge mig mat, gubbe!”

16 Feb

Det som den ena tycker om, förkastar den andra. men, choklad burkar gå hem hos många, betydligt flera än om det gäller bruna bönor. De ser ju, i alla fall till färgen rätt så snarlika ut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMichelle värmde en traktörpanna med vatten i. I den ställde hon en kastrull, men blockchoklad i. För det har de lärt sig, Småfotingarna att man har ett vattenbad, om man vill smälta choklad.
Det blev lite som att göra julgodis, något som vi inte gjorde så hemskt mycket innan ju. Men, vem säger att man måste göra godiset just till jul? Och, lite godis blev det allt, även till den högtiden.
Vi hade en stor påse med rispuffar också. Den har vi haft ett tag. Det går nämligen inte åt så mycket av dem, i förhållande till hur stor påsen är.
Vi har använt det till just godis tidigare, och nu  var det alltså dags igen. Vi slängde även ner några jordnötter i smeten av choklad och rispuffar. Men, inte så många. Vi åt nämligen upp de flesta, innan vi gjorde vårt godis.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOm man bortser från disken som blir efter att man smeter runt med choklad så är det ett ganska enkelt, och populärt nöje att styra med. Och, fråga mig inte varför jag inte tänkte på att ha choklad på bullarna, när vi ändå sysslade med de två sakerna, samtidigt.

Men, så hände det som, av någon konstig anledning alltid händer när det finns en lite möjlighet. Påsen med rispuffar välte. Det gör den inte om den är tillsluten med en påsklämma. Den välter endast om den står öppen.
Det blev rispuffar över hela bordet, och över en stor bit av golvet också. Katten rusade dit för att inspektera vad det var för trevlig mat som det bjöds på, så där lite överraskande. Han nosade lite på rispuffarna, kanske rent av smakade på dem innan han vände blicken mot mig, som om han ville säga “vad var det där för skämt? Ge mig riktig mat! Gubbe!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERANåja, eftersom att katten inte ville ha rispuffarna så fick vi ta till dammsugaren. De är lätta, de där konstiga riskornen. De sögs rätt så bra in i dammsugaren. Och, medan jag dammsög så började brickan med godis på bli full. Michelle undrade om vi skulle ställa den i frysen eller i kylskåpet. “Ställ den ute” sa jag, eftersom det ju var en hel del minusgrader där ute. “Men se till att katterna är inne” för även om de inte gillar rispuffar så tror jag att chokladen skulle kunna falla dem i smaken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEftersom att det var lite smet kvar, samtidigt som brickan var tämligen full så hämtade jag några knäckformar som jag visst samlade damm i ett skåp. Dessa tog inte lika stor plats. Så, Michelle fick göra detta formfyllda godis på en lite mindre bricka. innehållet i godiset var ju det samma. Det hade bara ny form. Den lilla brickan fick ansluta till den stora briskna ute i snön. Och, jag undrar hur det hade blivit om det hade snöat. Hade det blivit någon form av Frosties-O´boy då? Ja, det är ju faktisk samma rispuffar som används till Kalaspuffar, eller honungspuffar som det ju heter om det är ett annat märke. Man ser för övrigt vad de lurar folk på pengar med alla dessa puffar och flingor hit och dit. Vi fick ju puffar för ett helt år, för en tjuga. Sedan smeter de ner det med lite sockerlag, och gör reklam i TV, kallar dem för nyttiga och vips så tar de trettio spänn för en kartong, och en påse som mest innehåller luft. Men, att göra det själv är ju roligare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den här typen av godis går ju även bra att ha som kaka, till kaffet. Det visade det sig på måndagen, när Urfotingen kom på besök. Det blev både det ena och det andra till kaffet. Och så ska det väl vara?

 
8 kommentarer

Publicerat av på 16 februari 2011 i fjäderlös tvåfoting

 

8 svar till ““Ge mig mat, gubbe!”

  1. Anna-karin A

    16 februari 2011 at 16:26

    åhh gud vad gott !!
    men jag och Ellen har ju slutat med socker för 4 veckor sen :-S
    men avundsjuk kan jag känna mig på er..

     
  2. Junitjej

    16 februari 2011 at 19:37

    Svar: Tack för tipset med dressingmixen. Det kommer jag testa någon gång.

     
  3. Lena

    16 februari 2011 at 22:15

    Åh, nu blev jag både godissugen och hungrig när jag läste era inlägg. Lite julkänsla får man av rispuffarna och chokladen. Men ack så gott!! Haha, nej, jag har inte hört att ett plan åkt in i en bergsvägg baklänges. Men någon gång ska det vara den första förstås…

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      17 februari 2011 at 17:46

      Det där med julkänsla är lite märkligt. Får man det av kalaspuffar i filmjölken också?
      😀

       
  4. mamasoul

    17 februari 2011 at 18:09

    Åh så gott!

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      19 februari 2011 at 13:36

      ……….inte om man frågar katten. Men, den fick ju bara rispuffar…
      😀

       

Kommentera

 
