RSS

Julavslutning, i Delfinariet!

02 Jan

Williams skola, eller i alla fall mellanstadiet hade i år sin julavslutning i Delfinariet, Kolmårdens Djurpark. Inte så mycket av det traditionella kanske, men en och annan julsång från en kör, lite spelande elever samt en sedvanlig sång från rektorn. Ja, så talade han ju också förstås.

 2010-12-21 014.002

Efter tal och musik så blev det en liten delfinuppvisning. Viss musik hade bytts ut mot lite rockiga julsånger. Man får väl anse att det inte är varje skolas privilegium att kunna ha en delfinshow på schemat vid avslutningen. Fast, de flesta av barnen är nog rätt så bortskämda med att kunna gå in i Kolmårdens Djurpark, lite när de vill. I alla fall när deras föräldrar vill det. För, även om de kanske klarar av en ensam stund i djurparken så bor de flesta mellan 5 och 10 km från platsen för nöjet i fråga.

2010-12-21 023 (500x375)002

Jag var ibland själv i djurparken när jag var barn. Det såg lite annorlunda ut då. Jag kanske inte var där själv, för jag hade kompisar med mig. Och jag var där kanske inte när jag var riktigt liten, men jag minns att vi tänjde på gränserna en smula, framförallt när det gällde att mata, exempelvis kameler med blåbärsris, eller att försöka få tag i giraffernas långa blåa tunga. En populär sysselsättning var också att försöka få till lite tjurfäktning med kalvarna i Barnens Gård. De hade inga horn, så de ansågs i en yngling ögon som tämligen ofarliga när de försökte stånga den fladdrande jackan som viftades med.
Fast, vi var nog rätt så harmlösa ändå. Inte som det kan ara med föräldrar idag, som sätter upp sin treåring på muren som håller tigrarna inne i sina hägn. Man skulle inte bli förvånad om det en dag ramlade ner ett upplyft barn. Hur reagerar tigrarna då? Hur reagerar föräldern? Hur reagerar djurparksledningen?
Vad jag säger med den sista frågan är att det faktisk kunde finnas ett skydd på muren, som fångade upp eventuellt nedfallande barn. Märkligt att de inte har tänkt på det när de byggt en ny fin anläggning.

 
 

Kommentera

 
