RSS

”Sedan skapade Gud Filip”

30 Nov

”Vad gör du nu för tiden?”
”Tja, inte mycket. Försöker få tiden att gå när man är ledig. Latar mig om söndagarna och försöker att sitta i skuggan så mycket som möjligt.”

Tjena!

Visst kan man vila sig på söndagen, men då kommer man inte ut, när det blir måndag. Måndagens morgon är vigd till att forcera tvenne Småfotingar till att komma i tid till frukost och skola. Det finns inte tid till att skotta snö då. Speciellt inte om man har en uppfart som är tre kilometer lång, och ska rymma en bil på bredden. Söndagen är till för att skotta snö.
Sedan skapade Gud söndagen, och kallade den för vilodagen. När vilodagen var skapad, så skapade han snön. Sedan, i samma andetag som han skapade kylan, så skapade han mera snö. Han glömde att skapa en snöröjning. Så han lät de som vilade, få vila med en snöskyffel i handen. När han hade skapat all snö, så skapade han ryggen. I ryggen så skapade han en värk. Denna verk matchade snön, skyffeln och vilodagen så bra, att han sedan även skapade en stressig måndagsmorgon. Vad han däremot glömde att skapa var något bra TV-program till söndagskvällen, som de onda ryggarnas ägare kunde se på, där de låg och kved i sina soffor. Men, det läste han genom att skapa Fredrik, till sin egen avbild. Han tog sedan ett revben av Fredrik, och skapade Filip. Vi firar nu varje söndag, i vredets tecken, genom att heja fram de som ska försöka att slå Filip och Fredrik.”

Jag vet inte om jag behöver tala om för omvärlden att det har snöat onormalt mycket för att vara i november. Ej heller att det är onormalt kallt heller. Och att jag endast tycker att det är opraktiskt och kostsamt är heller inget nytt. Men, fästingarna har i princip försvunnit helt. Fast, det hindrar ju inte att man har en reva i ansiktet. Inte för att man får revor av fästingar, men i alla fall.
Det var många som frågade om revan i ansiktet på bridgen i måndags. De försökte t.o.m. att blanda in något fruntimmer i det hela. Jag vet inte varför, men det hade nog något med min försvarslöshet att göra, om jag får gissa.
Hur som helst så vill en av våra katter gärna lägga sig vid mitt huvud om nätterna. Det spelar ingen roll om det är i sängen, i en utfälld bäddsoffa eller om det är direkt i soffan, somnandes till något TV-program. Jag hade inget märkt. Det var William som påpekade revan en morgon. Jag antar att jag vänt mig om, och lagt mig på katten som väl ilsknade till lite.
Arbetsfördelningen i söndags var väl inte den bästa, ur min synvinkel. Efter att Michelle hade börjat lite med den vall som envist måste plogas upp framför utfarten, trots att det inte finns ett enda hus på andra sidan så fick jag ta över det jobbet. Michelle försökte på något konstigt sätt så med sig all snö in, via hennes kläder. Hon tänkte nog smälta all snö, så att det blev sommar. Men den taktiken fungerade inte. William var ute i tio sekunder innan han gick in och kokade kaffe, samt serverade oss saffransbröd från lördagens bak. Kvar blev jag med all snö. Jag fick skotta det hela i flera omgångar, dels för att William gjorde fikat lite för tidigt, och dels för att jag var tvungen att byta kläder. Jag blev genomsur av svett. Och en förkylning ville jag inte dra på mig i detta skede.
Ryggen behövde vila lite också, mellan varven. Och så kändes det som om det inte hände ett dugg med snön.
Snötäcket var för tjockt för att man skulle kunna raka undan det. Man fick ”skotta”. Den stora, ska vi kalla den för ”släden” hade fått något skit på sig och var alldeles för tung. Kvar var min skrapa. Fast, jag hade nog en snöskovel också. Men den hade nog Michelle grävt ner i snön eller något.

Normalt sett så är det bridgekurs på söndagarna som jag håller i. Men, vi ringde runt lite och ställde in det hela denna dag. Och det var lika bra det. Förutom att skotta och laga mat så var det nog inget annat att göra än att ge sig in i TV-soffan, så långt in som möjligt, och låta Filip och Fredrik försvinna in i dimman.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 november 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

2 svar till “”Sedan skapade Gud Filip”

  1. Svärd

    01 december 2010 at 16:53

    Den där Gud verkar ha stora problem med mjäll, tycker jag! Han borde använda Clearasil Mjällshampoo lite oftare. Stora drivor av mjäll ju 😉

     
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    08 december 2010 at 10:19

    Ja, men då passar det ju bra att sätta sig, med rumpan bar i snön. Aha, det är det som är botmedlet mot huvudvärken…
    😉

     

Kommentera

 
