RSS

Har du gökat? Då är du snart med barn!

20 Nov

Michelle frågade mig vad ”pilsner” betydde idag. ”Det är det samma som öl”, svarade jag. Fast om det är rätt, egentligen det är jag inte så säker på. Många skiljer ju på öl och pilsner. Men det var i alla fall de bästa förklaringen jag kunde komma på, för stunden. Samtidigt så var det en väldigt enkel förklaring.
Så är det med en del ord. De bara finns där, och man vet egentligen inte varför de har den betydelse de har.
Ska vi ta en liten ordförklaringsteori då. Alltså, jag vet inte varför det heter pilsner, men jag kan tänka mig, om jag skulle gissa att det handlar om tjeckiskt öl. Öl från orten Plzen (Piltzen) kallas helt enkelt för plzener (piltzener). Sedan har det blivit ett begrepp för öl. Låter det rimligt? Ja, kanske, om du inte sitter inne med sanningen, och att den sanningen skulle tala om något annat.

 

Ett annat ord som fått sin lite ovetenskapliga förklaring på senaste tiden är verbet, att göka. Ha sex, helt enkelt, i lite mera folkligt tal.
Allt hänger i hop med sambandet mellan fastande mage, och göken. (Som om det skulle göra saken lättare att förstå)
Låt oss börja från början.
Enligt gammal folktro så är man mera mottaglig för trolldom, på fastande mage. Och en flicka som hör göken på fastande magen, alltså innan hon ätit frukost blir med barn, innan året är slut. Hon har alltså ”gökat”.
Detta är en gissning. Det är vad jag tror att ordet, eller uttrycket, att ”göka” kommer från. Jag tror mera på det än att det har något med att ”lägga ägg i andras bon” att göra. Men, tänk efter. Har du hört någon bättre förklaring till varför man använder ordet ”göka” i det sammanhanget. Har du förresten hört någon förklaring alls? Har du ens funderat på hur avigt uttrycket låter, för den beskrivning som det gäller, i det fallet?

Annars är det väl mest ortsnamn som får heter något, förvrängs och sedan har fått det uttal som det har idag. En del om det har jag skrivit i mina tätortssafarier, de från Östergötland, Skåne, Södermanland, Kalmar län och Värmland. Ytterligare två län kommer så småningom. Det är Kronobergs och Jönköpings län. Länkar till dessa finns till höger om denna skrift, i bloggen.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 20 november 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

3 svar till “Har du gökat? Då är du snart med barn!

  1. Anna-karin A

    21 november 2010 at 14:40

    ja jag kan inte hjälpa dig med vad ord betyder.. jag är värdelös på sånt..
    men jag kan konstatera att det singlar sakta snö ner ute 😀

     
  2. Suss

    22 november 2010 at 16:49

    Aha. Det var därför jag otroligt nog fick tre barn..För att jag nästan aldrig äter frukost…Men hörde jag någon gång någon gök??? Får fundera.

    Tack för det du skrev hos mig. Kram på dig!

     
  3. Tigris

    29 november 2010 at 21:13

    Jag är tillbaks från den mörka djungeln, så du vet. Lämnar ett litet tassavtryck. Ha en trevlig kväll!

     

Kommentera

 
