RSS

Grattis William, 11 år idag!

10 Nov

Idag fyller William år.
Grattis på 11-årsdagen!

Idag blir det tårta. Det såg vi till igår. Vi var fyra personer som gjorde en gräddtårta. Det borde väl bli en bra tårta, med så många bagare.

I grädden hade vi lite kakao. Det gav tårtan en lite nougataktig färg, och av slagsmålet att döma, om vem som ska slicka ur vilken pyts, vilka slevar eller vilken visp så var det tydligen en bra smak. Själv så nöjer jag mig med att vänta tills det blir dags att prova själva tårtan.
Vi tänkte ha en jordgubbstårtfyllning mellan, men jag hittade inte den någonstans. När jag var i den affären, där jag vet att den finns så glömde jag helt enkelt bort det. Men, jag trodde nog att det var så vanligt att man kunde finna det i vilken affär som helst. Men si, så var det inte. Vi fick istället ta lite jordgubbssylt mellan den nedre och den mellersta tårtbotten. Tårtbotten, och tårtmellan, kanske det borde heta, och så toppen, till sist.
Mellan, mellanbotten, och toppbotten, eller locket som man kanske kan kalla det så mosade vi lite persikor. Grädde också. Jag har lärt mig att, om man tar exempelvis sylt på en botten, så smetar man grädde på undersidan av nästa lager. Det gör att det inte blir så kladdigt.
William väcktes i morse av mig och Michelle. Konstigt nog så var det Michelle som var uppe först. William kanske skulle fylla år lite oftare, så att det blev lite fart på Michelle, även på morgonen. Han fick ett par små presenter. En Mariofigur av Michelle, och….någon annan figur av mig. Fråga mig inte vad den heter. Ikväll blir det ytterligare några presenter.Men, onsdag är en vardag, trots födelsedagar. Det är skoldag. Michelle kom iväg till frukost på fritidshemmet klockan halv åtta, medan William, efter frukost i marmorverkstaden blev skjutsad till sin skolstart, tre kvart senare.
Det blev också en varsin kanelbulle också, som råkade ligga i frusen här i marmorverkstaden. Så praktiskt att de låg just här.
William fick kladda på grädden överst. Alla Småfotingar hjälptes åt att strö strössel på, samt några små kulor. Dajmaktiga kulor av något slag. Till sist toppades tårtan med frusna björnbär. Dessa lär ha tinat nu, trots kylan, både utanför dörren som i kylskåpet där tårtan står.
Och på tal om kyla ute, så är det tur att man har Facebook. Då slipper man dra upp rullgardinen, för det talas om i 58 miljarder inlägg att ”det snöar”. Innovativt som tusan. Och, det är likadant på fredagarna. ”Äntligen fredag” står det på 76 miljoner inlägg. Likaså på Passagens bloggar. Samma rubrik där, i hälften av inläggen. Ingen risk att missa en fredag där inte.
 

Framåt kvällen blir det alltså tårta hemma. Men först ska vi nog äta lite pizza. Det är inte bra med tårta på för fastande mage.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 10 november 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

4 svar till “Grattis William, 11 år idag!

  1. liberum-weto

    10 november 2010 at 14:26

    Grattis!

     
  2. plockepin

    10 november 2010 at 15:04

    Hälsa William grattis från oss! Och tårtan såg smaskig ut 😉

     
  3. P.K

    11 november 2010 at 19:20

    Pga migrän i går bidder det ett försenat grattis till William idag..för såklart hade jag inte glömt bort det ..

    h. P.K 🙂

     
  4. Adelina

    13 november 2010 at 11:46

    Grattis!

     

Kommentera

 
