RSS

Jultomten kommer inte i år!

08 Nov

Det finns kanske en hel del att skriva om, från i lördags. Men en sak var kanske, i alla fall för stunden lite märkligare än det andra.

Småfotingarna hade spenderat större delen av höstlovet hos sin mormor och morfar. De skulle hem på söndagen. Jag åkte ner till Småland, där de befanns sig för att övernatta fram till söndagen, samt vara med på firandet av William som fyller år på onsdag. Jag tog lite omvägar. Visserligen inte riktigt i den omfattning som det var tänkt från början, men ändå så pass mycket att det kanske tog, bortåt dubbelt så lång tid som det normalt sätt tar att ta sig från Kolmården ner till Misterhult.
När jag hade, ca 2 km kvar till Misterhult så tittade jag till åt vänster. Jag ser nämligen mera runt omkring i naturen m.m. än de flesta andra gör, har jag märkt. Detta kan naturligtvis ha sina nackdelar, då de andra, som inte ser sig så bra omkring oftast ser på vägen istället. Nåja, så farligt är det kanske inte. Men, där vid vägen låg något som de flesta nog hade sett. En ren! I Småland!
Vad tusan, en ren, här nere?” tänkte jag Jag fortsatte en bit, och funderade på om det var en riktig ren men föll nog mera in i tanken om att någon hade tappat en uppstoppad ren.
Ingen kommer tro mig om jag säger att jag såg en ren vid vägen” tänkte jag och vände om. Jag var tvungen att ta en bild på renen. (Jo, jag vet att det blir fruktansvärt skojigt att kalla den för en vägren)
När jag kom tillbaka till det döda djuret så såg jag att det fanns en delblod. Det borde det väl inte vara, om det var ett uppstoppat djur. Jag petade lite på det och insåg att det var ett påkört djur. Det var fortfarande mjukt.
Tankarna på Rudolf med röda mulen kom nog upp, tack vare den varningstriangel som placerats framför djurets huvud. Rudolf? Död? Hur ska nu Tomten kunna komma fram i tid? SJ är väl inte att tänka på. Då kommer det väl inte några julklappar förrän till påsk. (och däremellan kommer fasta)

 

Det var som förhjort med julen. För det var precis vad det var, insåg jag efter att jag samlat mina tankar, efter chocken av att julen kanske blivit senarelagd på grund av logistiska problem, orsakade av ett dödsfall. Det var ingen ren. Det var en hjort. Och i och med att den låg med buken ut mot vägen, så såg den betydligt ljusare ut, och sådeles såg ut som en ren. Jag vet inte om hjortar ändrar färg, och blir ljusare på vintern med en av två andra, levande hjortar som jag såg en bit längre fram var så ljusgrå att den nästan var vit.
Renens horn är väl kanske lite mera ”håriga”. De har väl heller inte samma skålform som hjortbocken har. För det är väl bara bocken som har horn.
Julen var räddad, på bekostnad av en hjorts liv. För nog är väl julklapparna viktigare, än en hjortbocks liv?

 
 

Kommentera

 
