RSS

Röda pannkakor, godare än de gröna!

14 Okt

Eftersom att det är torsdag idag så kan det kanske vara på si plats med pannkaka. En gammal tradition med just den maten, denna veckodag. Kan det måhända bero på att, om man inte begränsade pannkakorna till en dag, så skulle folk förtjockas av att äta den rätten lite för ofta.
Nu är det inte nödvändigt att äta pannkaka varje torsdag för oss. Vi kan lika gärna ha det en tisdag, eller en söndag. Men förra veckan så höll vi oss till regelboken för mathållningsprocedurerna. Då blev det på torsdagen. Och, ve vet, det kanske blir pannkaka idag igen.
Förra torsdagen så gjorde jag i alla fall smet i två omgångar. Det får bättre plats då, i mixern. Den ena smeten blev till röda, eller som Michelle sa, rosa pannkakor. Jag sa röda, för det var i grunden en röd färg som liksom tunnades ut till en rosa nyans, när den blandades i smeten. Den andra delen av smeten fick bli grön. Och den gröna färgen har en tendens att försvinna, i förhållande till hur pass gräddade pannkakorna är. Man ska därför, för att låta pannkakorna förbli gröna undvika att bränna vid dem

Michelle provade båda färgerna. Men efter en stund så övergick hon till att endast äta de röda pannkakorna. Hon blev nästan förgrymmad över att jag föreslog henne en grön pannkaka. ”De smakar ju lika. Det är samma smet
Nej, de röda är godare” blev svaret.
Skulle de röda vara godare än de röda, det märkte i alla fall inte ag något av. Men, det är kanske så att man inte bara sakar med munnen. Smaken kanske också sitter i hjärnan, via ögonens visuella intryck.
Kvällens eventuella pannkakor blir nog neutralt gula. Färgen är slut. De sista dropparna fungerade som blod i vår sköldpaddmiddag i fredags. Och det är inte alls säkert att det hinns inhandlas något nytt innan kvällen är mogen för mat.
Det grämer mig lite att vi inte haft tillfälle att göra någon egen sylt denna höst. Men det kanske går att göra lite av de vinteräpplen som vi har kvar i vår trädgård. Men osvuret är bäst. Annars får vi koncentrera oss på att försöka mjölka ut skogen på lite mera svamp, innan vintern kommer som en oönskad fästing av den mera påfrestande sorten. Jag tycker föresten att hösten kom väldigt fort, och är på äg att försvinna, ännu fortare. Det är vinter i luften. Men, låt oss nu kalla det för vinter, så tar vi vår redan i nästa vecka. Vi siktar in oss på vitsippor, påskägg och våffelfest, redan nu tycker jag.
På tal om våfflor så har jag ju mitt nya, eller snarare gamla våffeljärn som jag inte har använt än. Jag köpte det på en loppmarknad i slutet av sommaren. Det är ett våffeljärn som man förr hade på vedeldade spisar. Jag tänkte använda det på öppen eld. Detta skulle, om det vill sig väl kunna blir en katalysator till att röja lite på tomten hemma. Elda ris och grenar, för att sedan grädda våfflor över öppen eld
 
4 kommentarer

Publicerat av på 14 oktober 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

4 svar till “Röda pannkakor, godare än de gröna!

  1. maria

    14 oktober 2010 at 09:03

    Jag använder aldrig karamellfärg. Jag har ett aktivt barn och barn är otroligt känsliga för E120 – karminsyra. Det gör livet lite gråare men lugnare utan krossade lusskal 😉

     
  2. plockepin

    14 oktober 2010 at 09:25

    Mat njuter man ju med alla sinnen, klart då Michelle tyckte dom röda var godare. Fast här hos oss är torsdag ärtsoppadagen 😉

     
  3. Anna-Karin Mattsson

    15 oktober 2010 at 20:16

    Hej Fjäderlös!

    Mmmm, grädda våfflor över öppen eld, det låter supergott!

    Visst äter man med mer än munnen, tänker jag. Visst äter man också med ögonen. Fast själv så föredrar jag pannkakor med den vanliga naturella färgen. 🙂

    Ha en bra helg! 🙂

    Kram
    Anna-Karin

     
  4. carola

    19 oktober 2010 at 12:39

    Röda pankakor måste vi testa. Det vill nog min dotter också. Flickor se du !
    När jag var ung gjorde vi råsa smörgåstårta. Det såg lite festligare ut. Nu blev jag visst hungrig.
    Ska se om jag får in mitt inlägg här nu..

     

Kommentera

 
