RSS

Är en pungräka intellektuell?

13 Okt

Alla har vi våra intressen. En del är simplare än andras. En del ser det lilla, och får det till något intressant. Andra går omkring med ögonen stängda. Vissa talar om fåfänga som en ytlighet. Men, finns det intellektuell ytlighet?
Finkulturen borde kunna betraktas som intellektuell ytlighet.
William frågade mig nyss om varför inte tanter får åka buss längre. Jag förstod inte riktigt vad han menade. ”Ja, de har ju slutat med kontanter på bussarna, sa de ju nyss på nyheterna.”
Jag hade inte noterat den nyheten, men det kan betraktas som humor, och humor är väl kultur. Är det intellektuellt? Men det är väl knappast finkultur.
Finkulturen är väl i sig inte finkultur. Det är väl dess publik som gör det till finkultur. Utan publiken så kan inte den kulturella, som ser ner på annan kultur var den som den blivit.
Märkligt nog så har den kulturen som är längst ned i rännstenen den största publiken. Massor av folk läser bloggar av ytliga tonårstjejer som skriver om en kofta, som om den var det viktigaste i välden. Mängder av människor sitter och ser på ”Biggest Looser” och andra Freak Show-program på TV4 och Kanal 5. Utlämnandet har blivit dagens underhållning nummer ett.

Michelle tycks ha, i enlighet med vad det innebär att vara flicka utvecklat något slags intresse för skor. För två veckor sedan så var vi på Röda Korset för att titta lite efter en del saker. Michelle tittade efter skor. Hon hade inte en tanke på att ha spetsiga, höga klackar på några stövlar innan vi kom in i Röda Korsets lokaler i Krokek. Men, efter att vi lämnat lokalen så fanns dessa skor i hennes huvud, hela veckan fram till onsdagen därpå. Den s.k. ”Kupan” som Röda Korsets försäljningsställen heter har endast öppet på onsdagar. Vi tog turen till Kupan på vägen mot bokbinderiet som ju också är på onsdagarna. En och annan skatt hinns också med, dessa veckodagar.
Onsdagen därpå så köpte hon sina skor. Hon hade spanat in två par skor, men denna onsdag blev det bara ett par inköpt. De verkade inte särskilt praktiska men Michelle gillade dem tydligen ändå.
Dessa skor kanske kan ge en närmare inblick i varför man vill gå balansgång genom det vardagliga livet. Fast, om vi ger oss ut i skogen, så får nog dessa skor stanna hemma. Eller, i alla fall i bilen.
Själv så har jag ju en del andra, lite märkliga intressen. I alla fall borde de anses som märkliga, av de människor som sitter kväll efter kväll och ser på Biggest Looser, Robinson eller andra utelämnande program, som frossar i människors missär. Men det är väl jag som är avvikande, som inte ser dessa program. ”Rent hus”, ett annat av dessa Freak Shows har jag faktiskt sett en liten del av. Och när behållningen av ett program är några tips om hur man gör rent sin skinnfåtölj så tycker i alla fall jag att det något som gått snett. Jag som inte ens har en skinnfåtölj.

I kölvattnet av en av mina tätortsafarier så träffade jag på informationen om något som kallas postglaciala arter. Det handlade om två arter i en sjö. Den ena arten var säkert inte något särskilt med, förutom att den då var ovanlig, i form av sin postglacialhet. Nej, det som fick mig att dra lite på smilbanden var dess namn. Pungräka! Det var i bloggen om Tätorter i Östergötland som den dök upp.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 13 oktober 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

2 svar till “Är en pungräka intellektuell?

  1. Linda

    13 oktober 2010 at 09:54

    Intellektuell? Absolut! Den sitter och läser medicinska lexikon dagarna i ända, under bokstaven P som i pungräka och ”hur botar jag min könssjukdom”, eftersom den inte vågar gå och kolla upp vad den drabbats av 🙂

     
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    14 oktober 2010 at 07:15

    Låter som andra sjukdommar, om den har ett lexicon i ändan…
    🙂

     

Kommentera

 
