RSS

Av skogssnuva syntes intet!

06 Sep

Skattjakt är bra på flera vis. Alltså, man behöver inte ta sig från punkt A till punkt B, hitta skatten för att sedan återvända till punkt A, sätta på TV:n, se en partiledarutfrågning för att sedan somna i soffan. Det finns så mycket mera.

Michelle och jag hade förutsatt oss att hitta en skatt i skogen. Det var en skatt som krävde en del förberedelse, en s.k. ”Mystery”. Det innebar i detta fall att man skulle ta fram två tal, som man bakade in i koordinaterna för att komma rätt, till skatten.

 

Eftersom att jag glömde notera ifall det ena talet skulle vara på Nord, eller om det var Öst, eller tvärt om så fick man testa det ena alternativet först. 50 % chans med andra ord. Och efter en tids letande så var det de resterande 50 procenten kvar. Det blev sådeles fel vid första försöket. Men, vi hittade några gula kantareller, samt lite trattkantareller.
Vi åt även våra mackor som vi hade med oss, men sparade kakor, kaffe samt chokladen tills lite senare.
Michelle tyckte kanske att vi kunde gå till bilen och äta kakorna också, men jag föreslog att vi letade lite till. Det var ju trots allt bara ca. 130 meter till den andra platsen, där det då torde vara en skatt. För det fanns ju ingen vid det första alternativet till plats.

 

På vägen till skatten, för den var där, vid den andra platsen så hittade vi ytterligare lite svamp. en hel del blek taggsvamp, men även flera gula kantareller. Så, vi loggade skatten, tittade oss lite om efter Skogssnuva, som vi väl inte riktigt visste om hon fanns i närheten eller ej. Skogen är ju stor. På frågan om ifall att Skogssnuva var elak så visste jag väl inte riktigt, men jag förklarade att om hon kom så var det snarare mig hon ville åt, än Michelle själv. Jag försökte att hålla hennes kärlekskrankhet borta från ämnet, men förklarade så gått det gick, utan att gå in på detaljer.Du har säkert inte hört talas om Skogssnuva, men det är det samma som ett skogsrå. Hon besökte ofta kolmilarna i sina kojor, när de jobbade i skogen. Hon hade en ”urholkad” rygg.

 

Slutsatsen av det hela, vilket jag förklarade för Michelle, som hon även förstod var att om vi inte hade letat efter skatten där i skogen så hade vi inte hittat svampen. Och hade vi inte letat på fel ställe först, så hade vi inte haft trattkantareller, bara gula kantareller, samt blek taggsvamp. Till saken hör att trattkantarellerna är Michelles favoritsvamp att äta.

Det är annars rätt så blött i skogen, även ”torra” dagar som denna. Jag tänkte mig mina vanliga skor först, men insåg efter några meter in i skogen att det var lika bra att byta till stövlar. Och med denna fuktighet och denna veckas utlovade sol så lär det explodera med svamp i skogarna. Ja, det finns ju redan en hel del, men trattkantarellerna lär få fart också.

 
1 kommentar

Publicerat av på 06 september 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

Ett svar till “Av skogssnuva syntes intet!

  1. agath

    07 september 2010 at 20:25

    Hej Fjäderlös tvåfoting!
    Härligt det du gör för dina unga,att gå i skog och mark är intressant
    ha lite fika med sig och ströva,det var längesen jag gjorde det.

    Ja de sålde den på COOP Forum i Skara.
    Det var kampanjpris på den..
    Sambon var väldigt nöjd med denna.
    Ha det bäst.

     

Kommentera

 
