RSS

Jag skrev, och band min egen bok!

26 Aug

Värmen drar sakta vidare mot andra trakter, andra klimatzoner. Sommarens förbyts så sakta mot höst. Och, med sommaren kvar i släpet så rullar skolor och olika aktiviteter igång.

Visst är det märkligt, att man ska ha aktiviteter när det är skola och arbete. När det är semester, och sommarlov, ja då ska man inte ha någon aktivitet, för då ska man göra annat. Jag menar, är det inte då man har mest tid över till aktiviteter. För det handlar ju om att göra saker som man tycker om att göra.Egentligen så börjar inte bokbinderiet förrän nästa vecka, officiellt. Ja, den kurs som vi går på, Michelle och jag där vi lär oss att binda böcker. Men, igår så tjuvstartade vi, några stycken. Det var kul att få komma igång igen.
Men, det är märkligt vad man glömmer mycket av det man inte är riktigt van vid, på bara två månader. Det var som att komma dit för första gången. Skillnaden var att man kända alla lite bättre än den dagen då vi stampade in för första gången.Jag hade förresten fem böcker igång förra ”läsåret”. Och i och med att vi inte var med från början, och att dt ibland krockade med lite bridge så hann jag inte klart med någon av böckerna. Det blev lite kvar på samtliga böcker.
Alla böcker låg i alla fall något så när i fas, med varandra. Så det var inte mycket kvar på någon av dem. En av böckerna var så nära slutet att det bara var det allra sista kvar. Den blev klar igår. Det var en av de böcker som jag har skrivit om Edman, Dahlman och Jonsson. ”Samtal under ett äppelträd”. Jag skrev nämligen ut några böcker på en vanlig skrivare för en tid sedan. Dessa har jag nu alltså bundit. Och denna bok, ”Edman, Dahlman och Jonsson – Samtal under ett äppelträd” blev alltså den första egen bundna boken. Och det som gör det lite extra roligt är det faktum att man har skrivit den själv också.Det är långt ifrån perfekt gjort, och det som står i den kanske bara intresserar en själv, men det är ändå känslan av att ha gjort något själv, som man för några år sedan inte hade en tanke på att göra, än mindre tro att det var praktiskt genomförbart. Men, nu är det ett fullbordat faktum.

Det klot jag använde var helt okej, men omslagspappret kanske kunde ha varit en smula roligare. Men det tar vi på nästa bok. Michelle är förresten i ett inledande skede i att binda om en Sune-bok. Hon har även en annan bok på gång, som hon har kommit lite längre med. Men samtidigt så binder hon ju lite andra små böcker, med japansk bindning. Det finns även annat som styr hennes aktiviteter på bokbinderiföreningen. Det kan vara en idé på ett pyssel, eller att hon hjälper någon annan med något, så takten kan bli lite lidande. Men huvudsaken är att det inte blir stiltje i det kreativa.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 26 augusti 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

8 svar till “Jag skrev, och band min egen bok!

  1. Tigris

    26 augusti 2010 at 15:13

    Får jag gratulera! GRATTIS!!!
    Kommer du att ge ut den sen, i fler upplagor?
    Vilket fall: bra gjort, det måste kännas riktigt inne i magen … ens egen bok på alla sätt och viss! WOW!
    😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      27 augusti 2010 at 10:56

      Tja, jag vet inte om det räcker med en bok, för att kalla det för en upplaga, men två borde fungera. Flera upplagor kanske är ett par sekel för tidigt att tala om.
      😀

       
  2. liberum-weto

    26 augusti 2010 at 19:11

    Ett bokmal som jag är imponerad. Bravo!

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      27 augusti 2010 at 10:57

      tack, det är kul när man lyckas åstakomma något, som väl kanske inte förväntas.
      🙂

       
  3. plockepin

    27 augusti 2010 at 07:56

    Du är bara såååå duktig, och boken är visst ett nöje att läsa för flera än dej 😉

     
  4. Ninacian-Ninasol

    01 september 2010 at 00:36

    Åh, så längesen jag läste hos dig och så råkar jag komma hit när du just skrivit och bundti din egen bok.

    Nu blev jag extra imponerad måste jag säga.
    Mycket bra gjort.
    Pärmen ser lite gammaldags ut tycker jag och det är riktigt mysigt enl. mitt tyckande.

    Vad kul!
    Kan man köpa boken med tiden måntro?

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      06 september 2010 at 11:49

      Boken finns på vulkan.se, men då är den inte handbunden. Nej, att binda egna böcker är nog inget man gör för försäljning. Ha ha!

       

Kommentera

 
