RSS

In i Grottekvarnen, trälar och trälinnor!

11 Aug

Idag blev det inget kaffe till frukost. Märklig dag. Men, det är kanske inte något som utesluter en kopp, om en liten stund. Efter frukost så är det dags att gå i ”Grottekvarnen” igen. Många människor gör det nu, efter den där, högst överskattade semestertiden. För viss är den överskattad? Först får man höra, ”när har du semester?”, för att efter ett par veckor bli ”Har du semester?” som sedan övergår till, det vid det laget outhärdliga tjatet om ”har du haft semester?
Nej, in med alla trälar och trälinnor i Grottekvarnen, så att man får lite lugn och ro, och slipper svara på ifall att man ska ha semester, har semester eller har haft semester.
Någon frågade mig om jag hade semester över huvud taget. Ja, sa jag, som då satt i en stol på verandan. Bredvid stolen stod det en ny, likadan stol. ”Ja, jag sitter här när jag jobbar, och i den där stolen när jag har semester”. Så pekade jag på den andra stolen.
Frode, i den isländska folksagan om kvarnen i Grotte, i vilken man kunde mala vad man ville, t.o.m. guld hade inte en tanke på att ge trälinnan semester. Hon gick runt, runt dag som natt.
Man kan ju, föresten fråga sig var facket höll hus. De kanske söp till med medlemmarnas pengar på ett närbeläget gästgiveri. Fackligt finansierad mjöd. Sedan somnade de vid borden. Fack off!

Michelle fick ju en sparkcykel i födelsedagspresent. Men, samtidigt så hade hon redan två. Fast, dessa var ju inte hela, och framförallt, de var ju inte rosa, som den nya var. Hon tänkte köpa den för egna pengar, men jag tyckte att hon kunde få den i födelsedagspresent istället. Det passade bättre. Då blev det ett spel istället. Ett spel med OS-grenar, till Nintendo Wii. Det var Mario, och det gänget samt en herre vid namn Sonic som tampades i Vancouver.
Michelle tog lite delar här, och lite delar där, och vips så hade hon tre sparkcyklar. Det passade ju bra, eftersom de var tre tjejer som lekte i omgivningen av Hantverksbyn, Kolmården. Fast, med facit i hand så kanske det fanns bättre ställen att hålls med skruvar på, än mitt på en trall. Men, å andra sidan så tappade hon ju ingen skruv.

Den nya sparkcykeln är alltså rosa. Det finns något med just rosa, som attraherar en gen bland tjejer. Den genen har nog inte vi killar. Eller så är det som att vara färgblind kanske, att man ser andra färger, än det faktiskt är. En som ser allt i grönt, eller en som ser allt i rött. Det kanske är så att det rosa ser ut som guld, och guld har ju ett värde, i alla fall när det säljs. För, det som inte är sålt har ju inget värde, precis som jag konstaterade om antikviteter i t.ex. Antikrundan i min blog om Tätorter i Skåne.

De tre sparkcyklarna fanns lite överallt i Hantverksbyn. Ibland låg de på gruset, ibland i gräset. Ibland stod de mot en husvägg, ibland vid någon av de kanoner som finns i Hantverksbyn. En gång så stod det en sparkcykel mot en husvägg. Jag talade lite med tvenne personer med nära anknytning till Hantverksbyn i fråga och tyckte mig kunna prova hållfastheten i hela konceptet med sparkcykel. Jag provade lite försiktigt genom att sätta en fot på den lats, avsedd för just fötter på sparkcykeln. Jag höll i styret med händerna, som man ju ska göra med ett styre. Men, efter en stund så ställde jag tillbaka sparcykeln. Michelle och hennes kompisar får nog allt ha sina sparkcyklar för sig själva. Lika så bra det. Ett kort ögonblick senare så kom det fram en pojke i tioårsåldern. Han slet snabbt åt sig sparkcykeln och gick tillbaka till det bord där han satt med sin mamma och en person till.

Det var tydligen hans sparkcykel. Den var så lika en av de sparkcyklar som Michelle hade lagat, att jag trodde att det var en av dem. Jag fick förklara mig så gott jag kunde, och hoppades att pojken inte skulle tro att han nästan blivit rånad på sin sparkcykel. Situationen blev lite pinsam, kan man säga. I alla fall om man var en Fjäderlös Tvåfoting, med ena foten på en sparkcykel. Så, ge tusan i att åka sparkcykel, in i Grottekvarnen och ge tusan i att ha semester.

 
22 kommentarer

Publicerat av på 11 augusti 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

22 svar till “In i Grottekvarnen, trälar och trälinnor!

  1. Tigris

    11 augusti 2010 at 11:13

    Och killar kan bära och tycka om ROSA (min sambo gör)! Generalisering? 🙂
    Ja, du … hur tolkar vi detta med våra inlägg? Telepati? Gemenskap? Kanske att ngn gång hamnar man i situationer där fler tänker samma tanke? 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      11 augusti 2010 at 12:14

      Parallellinläggning av sparkcykel kanske?
      😕

       
      • Tigris

        12 augusti 2010 at 09:43

        Så … lätt?
        😉

         
        • Tigris

          12 augusti 2010 at 15:01

          Om du skyndar dig, nytt inlägg kommer snart, hinner du ”läsa” svar på tal ang färg … om du vill! 😉 😉 😉

           
  2. P.K

    11 augusti 2010 at 11:46

    Näe ! Du är helt ute och cyklar..med din teori om att tycka om rosa är en effekt från tjejgenen.

    (Jag, min dotter, min syster och min mamma gillar inte den färgen så mycket och tro mig : Vi är alla tjejer !)

    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      11 augusti 2010 at 12:15

      Ute och sparkcyklar, menar du väl?

      Men du, dina ”rosa perioder” då, som jag kommer ihåg.
      😀

       
      • P.K

        11 augusti 2010 at 19:18

        ?????

        ..du minns fel..eller så misstar du mig för någon annan celebriet..

        :))

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          27 augusti 2010 at 11:00

          Här minns vi inget fel Det skulle vara att hallicinera. (eller vad det heter på Borgå-svenska) Hallucinera? Hal….ja, du vet, se i syne…o.s.v.
          Men, eftersom att jag har en nykter hjärna så fungerar den som den ska. Visuella minnen, så som andra minne är ofabricerade i ens neronbidande organ.

           
  3. plockepin

    11 augusti 2010 at 12:57

    hahaha tänk att du nästan åkte dit som sparkcykel-tjuv, absolut pinsamt ja 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      27 augusti 2010 at 11:01

      Kanske en förnimelse, om vad som komma skulle, här i hantverksbyn med den närliggande campingen.
      😉

       
  4. Alexandra

    11 augusti 2010 at 13:00

    Håller med dig. Nu får det vara sluttjatat om det här med semester. 🙂

     
  5. Lena

    11 augusti 2010 at 23:17

    Jag saknade nog den rosa genen när jag var liten tjej. Jag har haft den gula genen hela mitt liv tror jag. Jag älskar färgen gult. Fast den rosa genen har dykt upp lite på vuxna dagar nu är jag gör kort. Då blir det en del rosa, konstigt nog. Nu håller jag på med ett kort till en man som dock blir i brunt och guld tror jag.

     
  6. Quila o Ronja

    12 augusti 2010 at 00:11

    Snacka om att fastna med skäggen i brevlådan…eller jag menar foten på sparkcykeln. Nu förstår jag varför det varit problem med sparkcykelstölder i Kolmården ;-)))

    Sv. Hela Sörmlandsleden var som en enda skatt!
    Näe, jag har fortfarande inte testat geocaching 😦

    //Susanne

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      27 augusti 2010 at 11:03

      Sen skola syndarna…..ja, eller nå´t. Vad jag menar är att det är inte för sent att börja.
      😉

       
  7. Tigris

    12 augusti 2010 at 15:54

    Min mage (ja, mage …. den är med när jag skrattar!) tackar för att den fick utöva en del av dagens gymnastik!

    Tack så mu .. menar mycket!
    😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      27 augusti 2010 at 11:04

      Tänk, dt är därför som inte kor skrattar. De har ju fyra magar att vända ut och in på!
      😮

       
  8. mamasoul

    13 augusti 2010 at 17:18

    Man kan dricka kaffe alla timmar på dygnet… bara så du vet 😉

     
  9. Tigris

    24 augusti 2010 at 11:31

    Hallååååå, någon hemma????
    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      27 augusti 2010 at 11:11

      Man måste göra saker och ting i rätt ordning ibland. En del saker kommer då att bli sist.
      😉

       

Kommentera

 
