RSS

En snigel från Eskiltuna!

05 Aug

En morgon när jag gick ut, för att åka till verkstaden så såg jag en s.k. ”dörrkläpp” på dörren, när jag, i en hast såg något som satt mitt på ytterdörren. Men, när jag tittade lite noggrannare så såg jag att det var en snigel, en vinbärssnäcka som satt sig så perfekt i mitten av dörren. Den såg verkligen ut som något som brukar sitta på dörrar, och som det är tänkt att man ska använda, när man kommer på besöks. Något att annonsera sin ankomst med.
Vinbärssnäckor lär ska vara ätliga. Det är kirskål också. Så, det finns mycket mat i min trädgård. När ja, t.ex. skulle klippa gräset, som var alldeles för långt så small det hela tiden. Det var dessa vinbärssnäckor som for runt i mängder, inne i gräsklipparen. Jag fattade inte först vad det var. Jag trodde att det var fel, antingen på gräsklipparen, eller också på gräset. (rökt? nej, det jag klippte förstås)

Hur som helst så tänkte jag väl inte mera på snigeln som satt på dörren. Den liksom bara var där. Jag arbetade min dag, och eftersom det var måndag, och inga barn var hemma så åkte jag direkt från jobbet till bridgen. Jag var väl hemma mellan 22:00 och 22:30 på kvällen.
Det var då, när jag kom hem som jag kom till insikt att, som jag trodde att sniglars bajs gick rätt ut i skalet, och att allt som de ”gjorde sig av med” gick ut, och bildade skal var helt felaktigt.
Snigeln var fortfarande kvar i grannskapet. Den hade bara tagit sig ner från dörren för att nu sitta nedanför, på trappan. Kvar på dörren var en dagsförbrukning av snigelbajs. Det hängde kvar i snigelns slem. Jag antar att det var så det gick till, när det fick bli kvar på den lodräta dörren.

Den stackars snigeln hade förmodligen sådan förstoppning att den suttit och klämt hela dagen. Och hade man varit hemma så hade man nog hört små snigelläten, som väl lät som om den var från Örebro, eller Eskilstuna ungefär.
Detta var alltså svaret på frågan om vad bilden föreställde. Snigelbajs.
Det hade varit något för TV-programmet, ”Gissa bajset”.
 
4 kommentarer

Publicerat av på 05 augusti 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

4 svar till “En snigel från Eskiltuna!

  1. P.K

    05 augusti 2010 at 20:32

    ..jisses..
    Om det där är snigelavförning så hur stor är inte snigeln..

    🙂

    (naturligtvis begriper jag att du förstorat bilden..)

     
  2. plockepin

    06 augusti 2010 at 21:14

    Rätt äckligt egentligen, och såna satt över hela locket på bensinkannan när jag skulle klippa gräset häromdagen. Men nu visste jag åtminstone VAD locket var täckt av….usch

     
  3. Jessi

    09 augusti 2010 at 20:36

    Ahh…det hade jag ju aldrig kommit på. Har aldrig sett sånt förut, det kanske man borde ha gjort när man är uppvuxen på landet?

     
  4. agath

    11 augusti 2010 at 14:00

    Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Så du har vinbärssnäckor,vi har mördarsniglar är du helt befriad från dem?

    Ja fast detta var 1995 det glömde jag nog skriva,så man kan ju undra vad
    en sådan brygga kostar i dag när 2 stifttänder kostar 22000 kronor?
    Ha det bäst.

     

Kommentera

 
