RSS

Tärnad kolmårdsmarmor – konstigt!

27 Jul

För ett par veckor sedan så avlutades ”First sand festival 2010” utanför Hantverksbyn, Kolmården på grusplanen ner mot Sandviksbryggan. Det var en vecka med internationella konstnärer som gjorde skulpturer i specialhämtad sand. Det fanns även en ”publik” sandlåda, där den som ville kunde prova på att skulpturera i sand. Där förekom mest barn, men en och annan vuxen var också med. Du kan läsa mera i Sandviksbryggans blog på http://sandviksbryggan.wordpress.com.

 

Förra lördagen så kom det ett rejält skyfall. Men det klarade skulpturerna. Denna helgs ihållande regn har också passerat utan att mer en en av skulpturerna har tagit lite skada, längst ner. Man trodde ju att öronen på de vargar som är avbildade skulle ligga sämst till, och sådeles vara de som först stryker med, när skulpturerna till sist ger med sig för vatten och vind. Men så verkade det alltså inte vara.

 

Själv har jag inte skulpturerat speciellt mycket, vare sig i sand eller ens i kolmårdsmarmor. När man gör något som kan liknas vid en skulptur så blir det gärna ett montage, med en svarvad del och en annan. Eller, som den klocka jag gjorde i förra veckan. Det är en svarvad klocka, monterad på en rund, svarvad platta. Inte mycket till skulptur, men kanske fungerande som klocka, och framförallt, som hantverk.
Ibland så gör jag dock en tärning, som står på en fot. Tärningarna kanske inte skiljer sig så mycket från varandra mer än i storlek och mönstring. En tärning är ju trots allt en tärning. Men foten den står på kan variera. Det är väl kanske lite av en mindre skulptur. Jag låter tärningen stå på ett hörn. Det blir trivsammats så. Och, även om den senaste tärningen såldes till en lite äldre man så är det oftast unga människor som brukar köpa denna typ av hantverk. Äldre vill oftast ha de lite mera traditionellt.

 

 

 

 
 

2 svar till “Tärnad kolmårdsmarmor – konstigt!

  1. Ann

    27 juli 2010 at 10:03

    Oj den tärningen var jättefin!

     
  2. Anna-Karin Mattsson

    27 juli 2010 at 16:40

    Hej Fjäderlös!

    Så fin tärningen är! Den gillar jag verkligen. En sådan skulle jag kunna tänka mig att ha hemma hos mig. Jag tycker mycket om hantverk i olika former.

    Klockan är också fin, så fina saker du kan göra i marmor, Fjäderlös. Jag är verkligen imponerad.

    Ha en bra dag!

    Kram
    Anna-Karin

     

Kommentera

 
