RSS

William gjorde en ljusstake i kolmårdsmarmor!

04 Jul

Michelle är ju, sedan några dagar tillbaka hos sin mormor och morfar. William är sådeles med pappa i verkstaden om dagarna då det är öppet där. Han bli hemma hela nästa vecka också, men ska sedan vara hos mormor och morfar från och med lördag, då istället Michelle blir hemma i Kolmården.

Kan jag få göra något i svarven?” undrade William härom dagen. Och det fick han naturligtvis inte. Man börjar inte med att svarva, om man vill göra saker i kolmårdsmarmor. Samtidigt så behöver jag använda min svarv själv. Men, sa jag du kan väl slipa något för hand, i rondellen?
Jag sågade av en bit kolmårdsmarmor åt honom. En bit som var, mer eller mindre kubformad. Jag visade hur han skulle göra, och sedan fick han slipa på den själv.

Efter att han hade slipat och polerat biten så borrade vi ett hål i den. Vi gjorde även ett hål i en ljushållare av mässing som vi sedan satte fast i marmorn med en skruv, som vi limmade fast. Det blev en fin ljusstake som William hade gjort på egen hand. Han tyckte att det var kul, och vill nu göra flera. Och om jag känner Michelle rätt så kommer även hon att kräva sin rätt till dylika aktivitet.

William klistrade ett märke i botten av sin ljusstake. Ett märke där det inte bara stod William på, utan även ”nr 1”. Det var ju hans första ljusstake i kolmårdsmarmor.
En liten signatur med Williams initialer fick också pryda underdelen av ljusstaken, så att man vet vem som har gjort den.

Premiär för ett tänt ljus blev det också, lite senare när vi hade kommit hem.
 
 

10 svar till “William gjorde en ljusstake i kolmårdsmarmor!

  1. plockepin

    05 juli 2010 at 08:00

    Klart dom vill göra egna saker…..du får lära upp dom 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      26 juli 2010 at 12:12

      Det får bli som med keramik. Det är flera som har kurs, än som gör saker.
      😀

       
  2. Lena

    07 juli 2010 at 21:00

    Vilken fin ljusstake!

     
  3. Quila o Ronja

    07 juli 2010 at 21:56

    Bra där!
    Så nu får du god hjälp i verkstan’.

    /Susanne

     
  4. A-k. A

    08 juli 2010 at 11:21

    serru.. du kommer nog föra hantverket vidare i rakt fallande led verkar det som 😀

     
  5. blondie60

    15 juli 2010 at 23:08

    Vad fin den blev ! 🙂 Önskar jag hade en pöjk som gjorde sånt åt mig 🙂 Hälsa att han är duktig!

     

Kommentera

 
