RSS

Mozzarella på pommes frites!

28 Jun

Katterna vill gärna vara med när man skär kött och när man marinerar o.s.v. Det kan ju ramla ner något på golvet. Söndagens hela fläskkarré var inget undantag. Två kilo kött som skulle skäras itu, samt marineras. Buster fick lite av det nyskurna köttet, medan Misty var med när det kom ner lite kryddat kött. Men, det var nog lite väl mycket kryddor, för Misty ratade faktiskt en av bitarna.

Jag hade lite glögg över i en flaska. Ja, inte från denna helgen, för då blev det minsann sparsamt med den typen av dricka. Den lilla skvätten glögg fungerade alldeles utmärkt till att ha som bas i marinaden. Ja, och så den vanliga gröten av kryddor, som man inte kan upprepa från den ena gången till den andra. Jag kryddar sådeles en smula på måfå, inspirerad av stunden med mina små burkar.

Småfotingarna började söndagen med att vattna sina krukor, laborera med frön och göra allmänt trädgårdsarbete i solen. Senare så började de förbereda en vistelse i uterummet. Där skulle det läsas och spelas Nintendo DS och lyssnas på radio. Saft med is i stod på menyn. T.o.m. datorn kom med ut i skuggan av uterummets tak.

Själv så försökte jag städa. Det gick väl så där i värmen. Men med lite hushållande med krafterna så blev det väl lite gjort i alla fall. Man får intala sig själv att man är duktig, det verkar som om det är det som bloggar är till för, och framförallt Facebook. Men, igår så kändes det faktiskt som om man behövde gå omkring och sparka sig i arslet med jämna mellanrum. För Facebook, det har jag ju slutat med. Och eftersom att man ju är vig som få, så fick det bli den lite mera brutala, fysiskt krävande varianten av en rejäl känga där bak. (Tro´t om du vill)

Till köttet hade vi pommes frites. Jag testade med att ha i lite skivad mozzarella i kanten av pommes fritesen. (heter det så i bestämd plural? engelsk mat, på franska, med svensk grammatik. Inte lätt) Och att jag bara tog lite ost i kanten berodde på att jag inte visste om Småfotingarna skulle tycka att det var gott eller ej. De tycker i alla fall inte så värst mycket om mozzarella som den är, naturell. Men det visade sig att det var ett lyckat recept, så nästa gång så får det bli ost över allt.

Kryddningen blev förstås som man kan förvänta sig. Perfekt. Grillningen likaså. Det gäller bara att inte elda upp köttet. Men det visste du väl redan? Och ändå så eldar du kött både nu och då. Eller hur?

Jag fick även Michelle till att skala lite vitlök. Tillsammans så gjorde vi en tzatziki på en och en halv vitlök. 5 dl. 10% turkisk yoghurt, och allt det där andra som man ska smeta i. Gott och nyttigt. (det är mycket vitaminer i vitlök)
 
 

10 svar till “Mozzarella på pommes frites!

  1. plockepin

    28 juni 2010 at 21:50

    Ja det såg smarrigt ut det här 😀

     
  2. kevlarsoul

    30 juni 2010 at 11:39

    SVar: Vad kul att ni hittade våran Cache, hoppas att bilderna blir fina. Kan inte vara många kvar nu tills det är dags för framkallning 😛 Ska bli spännande!!

     
  3. Anna-Karin Mattsson

    30 juni 2010 at 18:14

    Hej Fjäderlös!

    Hos dig skulle man vara katt, förstår jag. 🙂 Och så hungrig jag blir av dina bilder.

    Minns du min mobilblogg ”Bloggrosor”? Du hjälpte mig en bra bit på vägen för att få igång den, för att jag skulle kunna lägga in bilder där. Tack för alla dina goda råd!

    Nu har jag tagit mig tid att fixa min mobiltelefon. Det var en pigg kille på, faktiskt, Telia (!), som hjälpte mig. Och alldeles nyss testade jag att skicka in en bild och ett meddelande till ”Bloggrosor” från min mobiltelefon när jag var på stan. Väl hemma slängde jag mig över datorn för att se om det hade fungerat. Och se, där var en bild! Och den lilla texten som jag skrivit! Så roligt det är att lära sig nya saker och att få dem att fungera!

    Vad ska jag nu ta mig till med det här nya? Det får jag fundera över. 🙂

    Nu har jag i alla fall en fungerande mobilblogg! 🙂

    Ha en härlig semester!

    Kram
    Anna-Karin

     
  4. Jessi

    01 juli 2010 at 20:17

    Nu blev jag ju hungrig igen… Fast mina katter äter inte kött om det inte kommer i flugform eller i Virus’ fall kokt äggform. Här är det torrfoder som gäller.

     
  5. carola

    13 juli 2010 at 13:31

    Mumms ! Ni är riktigt duktiga på att laga mat där borta. Nu blev ju jag hungrig.
    Trevlig fortsättning på sommaren.

     

Kommentera

 
