RSS

Vad heter fikusen?

24 Jun

Det är lite drygt en vecka sedan som jag dokumenterade min återuppståndna växt. Bilden nedan är alltså från förra tisdagen, den 15/6. Den hade växt en del fram till den dagen. Men idag vet i tusan, att trots att den har fått vatten och en massa sol, så har den nog stannat i växten. Vad är det man säger nu igen, ”0m ”något” så stannar du i växten”.

Jag vänder mig om och tittar på min växt. Den har kanske fått lite mera blad trots allt. Vet du vad det är för sort? Jag har ingen aning, men gissar på en fikus. ”Gröna blad = fikus”. 86% sannolikhet att det är korrekt antagande.
Det sitter en massa folk med gröna fingrar runt om i världen. Någon, jag menar bara någon lite amatöträdgårdsmästare av alla dessa odlingsintresserade borde väl kunna titta in här och tala om vad det är för sort. Fast, det förutsätter ju att denna person kan språket som detta är skrivet på. Alltid finns det något ”men” eller ”om”.

Idag kommer Michelle hem. Jag vet inte i skrivande stund när, men hon skulle runt på lite ärenden först, med sin morfar. Jag skulle föresten hämta Urfotingen idag. William och jag köpte lite blommor igår nämligen. Jag återkommer till dokumenteringen av detta. Vidare så vaknade jag upp med ett SMS i telefonen om ytterligare en familj som ville ha skjuts om en liten stund. Det är grannen i Hantverksbyn, Kolmården som tydligen har bilen på verkstad och som behöver komma på plats. En mamma och tre barn. Jag får lämpa av William i verkstaden först. Det blir trångt i bilen annars. Han kan kanske sätta på lite kaffe under tiden, som han brukar göra de dagar som jag skjutsar Michelle till skolan.

 
 

3 svar till “Vad heter fikusen?

  1. P.K

    24 juni 2010 at 10:18

    Jag tycker det ser ut som en Garderobsblomma (Zamioculcas zamiifolia). Klarar av svagt ljus och torka. Giftig !

    🙂

     
  2. Tigris

    25 juni 2010 at 09:36

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ngt blomnamn däremot önskar jag dig en trevlig midsommarafton!
    🙂

     
  3. Lena

    04 juli 2010 at 17:43

    Jag tror första inlägget har rätt, en garderobsblomma så det är ingen fikus. Den är väldigt fin i alla fall. Vädret verkar vara svårbestämt idag. Ibland är det soligt och ibland så verkar det mulna på.

     

Kommentera

 
