RSS

Konstkännare, en som känner på konst!

20 Jun

Det har varit en intensiv första sommarlovsvecka. Det skulle behövas lite semester, lite skolstart. Hur länge är det kvar tills det att skolorna börjar? Tre? Fyra dagar? Va? Nio veckor? Oj då, kanske dags att dra ner lite på aktivitetstempot. Aktivisterna själva, Småfotingarna kanske kan ha överseende med att det inte blir någon utflykt, på flera timmar.
Nåja, det är väl inte så farligt. Man är lite seg i kroppen idag, söndag dagen efter att Michelle och jag var ute till skogs.

Vi ska inte bädda ner oss för djupt i soffan, för klockan 13:00 så ska vi vara i Valdemarsvik. Där ska Michelle åka med morfar ner till Småland, och William ska komma hem. ”Byte av barn” sådeles.
William åkte ju ner till Småland i tisdags. I måndags så var han med mig till Eneby Centrum och dess omgivningar. Det lär ju, ifall att Swedbanks kontor där får vara intakt bli en del besök dit. Man får kanske utvidga området för undersökning lite, till att bli lite mera än Eneby Centrum och Eneby Bibliotek.

Det stod en jordgubbsförsäljare mitt på torget. Det såg inte ut som om det sålde så bra, för 35 kronor per liter. Men, det kanske blir bättre snart, när jordgubbshysterin efter midsommar är över. Eller, där sa jag väl emot mig själv lite. Nåja, den vetgirige tar reda på vad jag menade med det. Skit samma.

På torget i Eneby Centrum finns det ett konstverk. Eller om man kan anse dem som två konstverk, fast jag antar att det ska föreställa en enhet, med dammen runt ikring. Detta är förmodligen Norrköpings, eller kanske rent av Sveriges fulaste konstverk. Man behöver inte ara konstkännare för att hålla med mig om det. Och, tur är väl det, för de ser inte särkilt trevliga ut, att känna på. Kanske, kanske att vi en dag tar reda på lite mera om dessa ting. Kanske inte.
Vad jag menade, föresten med jordgubbarna var väl att folk inte är i Eneby Centrum, på midsommarafton. Jag skulle i alla fall inte vilja dansa ”Små grodorna” runt de hemska figurerna som ser ut som något fortplantningsorgan, som behöver behandling. Ett lastbilslass med penicillin kanske.
 
 

8 svar till “Konstkännare, en som känner på konst!

  1. Tigris

    20 juni 2010 at 11:38

    Måste hålla med dig … trodde inte det var ”konst” utan funderade på skräp tills du berättade … nej, hoppas de byts ut!
    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      21 juni 2010 at 09:40

      Det lär visst vara finare när fontänen är igång. Och visst, mycket fulare kan det väl inte bli.

       
  2. Jessi

    20 juni 2010 at 13:06

    Nja…konstverken är väl lite sådär… jag tycker man ska kunna se vad konst föreställer. Och 35 spänn för jordgubbar är ju ett fyndpris, här tar dom 50 för dom lokala gubbarna.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      21 juni 2010 at 09:42

      Vad som är konst eller ej är väl en annan historia. En del säger ju att allt är konst. Men, i detta fall handlade det väl om ifall att det var vackert eller fult, oavsett graden av det konstexistenisella

       
  3. plockepin

    20 juni 2010 at 17:11

    Bekräftar bara det jag redan vet, jag förstår mej inte på ”konst”…..alls….måste vara ett känd namn bakom figurerna. Hade en vanlig person kommit med sånt hade man blivit arresterad för oanständighet….

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      21 juni 2010 at 09:44

      Vet inte om hon var så kände. jorgubbsförsäljerskan var i alla fall för mig okänd. Men, hon kanske var lokalt känd, där hon stod ”bakom konstverken”.
      😀

       
      • plockepin

        21 juni 2010 at 16:00

        förstår mycket väl att hon stod med ryggen till ”konstverken” 🙂

         
  4. Fjäderlös Tvåfoting

    19 juli 2010 at 14:41

    De kanske fungerade bra, som ryggkliare. De är rätt så skrovliga.
    🙂

     

Kommentera

 
