RSS

Går du genom ormbunkssnår?

17 Jun

Som jag har nämnt tidigare så tog vi, kanske inte den absolut närmaste vägen till vårt utflyktsmål i tisdags men i alla fall betydligt mera rakt på än vad en ev. stig skulle ha lett oss. William var ju inte med, och Michelle brukar inte ha några problem med lite olika typer av terräng, men denna gång, eftersom att hin inte hade några strumpor på sig så blev det en del ljud. Lite skrik för en tusenfoting, någon reva på foten men allt som allt ett glatt humör.

Hur gör du om det är ett ormbuskparti framför dig i den riktning åt vilket håll du ska? Går du runt det, eller går du genom det? Jag har inte tänkt så mycket på den saken tidigare då jag, om det så krävs för att komma bäst fram inte har några som helst problem med att gå genom ormbunkar. Men jag har förstått att det inte är lika självklart för alla. Är det för att det finns ”orm” i namnet, och alltså ger idéer om att det skulle finnas ormar under växterna? Är det för att man går utan att se marken? Är det att det ser allmänt ogenomträngligt ut?
Michelle var lite tveksam till att korsa ormbunkarna men hade väl förmodligen inte mycket val då jag redan var halvvägs ute bland den djungelliknande växtligheten. Och, hade det varit på dinosauriernas tid, så kanske man hade tänkt sig för mera än en gång innan man gick ut i skogen i blindo. Alltså, att man inte ser marken. Men, då hade det nog inte funnits någon GPS som tog oss den vägen heller.

Michelle hade inte riktigt klart för sig vart vi var på väg. Det hade jag inte talat om. Hon visste bara att vi nu var ca. 300 meter från vårt mål. Det hade jag just talat om, eftersom att hon frågade. Hon skrek till när hon vilade sig på en sten. Det var en tusenfoting, du vet en sådan där röd tusenfoting som traskade ned från stenen, in ibland barren som samlats där stenen och marken möttes. Vi studerade tusenfotingen, som inte ville vara med på bild. Den blev mest en suddig gröt av en massa ben som rörde sig samtidigt. Vi gick sådeles vidare, utan att tänka mera på ev. kryp och dess stora mängd ben.

Jag fick lite ovett av Michelle för att jag tydligen trampade i en myrstack Antingen så var det bara ett ställe med mycket myror, eller så hade ett vildsvin varit framme och jämnat den med marken. De gör så ibland. Förmodligen för att de äter myror. Fast, det kan inte vara mycket mat på dem. Vi såg heller ingen vildsvinsspillning i området, vilket väl tyder på att att det inte förekommer vildsvin just där. Lite längre fram så visade jag Michelle en annan myrstack. ”Så där ska en myrstack se ut”

Efter att ha hoppat över ett vattendrag, gått genom ormbunkar och stött på den ena blomman efter den andra så blev vegetationen lite annorlunda. En hel del lavar visade upp sig i sin färggranna prakt. Det finns visst väldigt många olika typer av lavar. Och det är inte lätt att tala med ett barn om lavar, de tror att det handlar om lava, från en vulkan. Och mycket av det vi tror är mossa är, utan att veta speciellt mycket om de lavar. Vitmossan t.ex. som vi har i adventsljusstakarna är väl inte mossa, utan en lav? Vitmossa fanns det också en hel del av.
 
 

6 svar till “Går du genom ormbunkssnår?

  1. plockepin

    17 juni 2010 at 21:34

    jag skulle nog också ha lite problem med att gå genom en matta av ormbunkar, mej fick man nog bära över 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      17 juni 2010 at 21:50

      Vad är det som skrämmer då, med ett ormbusklandskap?

       
      • plockepin

        18 juni 2010 at 07:39

        allt man inte kan se under bladerna….tusser, småtroll, vetter och förstås spindlar och ormar 😉

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          19 juni 2010 at 12:15

          Vad får dig att tro att de skulle vilja anfalla?
          Spindlarna håller väl till ovanför?

           
  2. agath

    18 juni 2010 at 11:22

    Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Du ska vara snäll mot de små djuren,Michelle har alldeles
    rätt som grälar på dig.

    Visst har det varit blommor i busken
    annars hade det inte kunnat blivit bär
    eller hur?
    Här har säkert varit både det ena och det andra
    ska jag ta bort en klase för att överbevisa dig?
    Ha det bäst.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      19 juni 2010 at 12:16

      Men, jag såg ingen myrstack!
      Inte mitt fel att myrorna går omkring så där, mitt i skogen.
      😉

       

Kommentera

 
