RSS

Vi drar till Eneby istället!

13 Jun

Torsdagen blev en ganska aktiv dag, kan man säga. Ja, det beror ju förstås på hur man ser det, och vad som man anser vara speciellt, eller vad man anser innehälla någon form av kvalitet. Jag ska inte gå in närmare på detta, och det ekonomiska sambandet där, som en sak som man vänjs vid, eller vänjs av med.
Eftersom att jag har sagt up bekantskapen med Nordeas bankkontor i Norrköping, och eftersom att jag då tog mina tjänster till Swedbank, som i sin tur just slutat med kontanthantering i sitt kontor i Åby så blir man alltså tvungen att åka till Swedbanks kontor i Eneby, Norrköping, eller till kontoret i Norrköpings Centrum. Att åka till Eneby, om man inte har något annat ärende till Centrum är betydligt smidigare, och går både fortare och har bättre parkeringsmöjligheter. Så, eftersom dagen ändå var förstörd, som jag brukar säga lite skämtsamt så tog jag med mig William in till Eneby Centrum, som det så fint kallas.

Själva bankkontorsbesöket var väl inte mycket att berätta om, mer än att jag reagerade över de LIDL-inspirerade kassorna, som såg tämligen lättrånade ut. I alla fall i förhållande till andra bankers kassor, med säkerhetsanordningar till höger och vänster. William hittade till sin förtjusning, och upptäckariver en datorterminal. Den var låst till att göra internetärenden hos Swedbank, men det hindrade ju inte William från att, åtminstone försöka ta sig ut till Panfu, eller vad de må heta, de sidor som han besöker, och spelar på. En man talade om för hela bankens samlade skara att han, likt mig inte kunde göra bankärenden i Åby. Den röda hyn, samt den höga, lite tjatiga tonen i hans monolog vittnade om att Systembolaget förmodligen inte bara var öppet, det hade även blivit av med en och annan flaska till mannen på banken.
Efter besöket på banken så förflyttade vi oss en bit för att söka upp Eneby Bibliotek. Vi hade ju filmen Avatar med oss, som vi tänkte lämna tillbaka.

Jag hade sett på bibliotekets hemsida att det fanns en del böcker på Eneby Bibliotek, som inte finns i Krokeks Bibliotek. De är ju båda filialer till Norrköpings Stadsbibliotek. Jag märkte även att Eneby Bibliotek hade gynnsammare öppettider än vad de har i Krokek. Så, det där med att åka till Eneby, stället för Åby kanske inte blir så dumt i alla fall. Det kan öppna för att man kan sköta familjens boklån lite bättre, samt kanske rent av vara bildande. Det lär inte dröja länge innan jag är de som läser sämst bland oss tre. William konsumerar böcker betydligt fortare än mig, redan nu. Han kanske har lite mera lättlästa böcker, men vad spelar det för roll. Här räknar vi titlar, tycker jag inte ord och bokstäver.

Att räkna titlar har blivit en liten succé här bland Småfotingarna. Det handlar om en liten drive som de har på Norrköpings Stadsbibliotek. Man ska, under sommaren låna och läsa sex böcker under sommaren. Sedan så ska man skriva om den man tyckte var bäst och varför man tycker att andra ska läsa just den boken. Gör man det så får man en bok av biblioteket. En morot till att läsa alltså.
Fast, om man inte skulle klara det, men vill ha en bok, så kan det ju slå bakut, och man förlorar intresset för böcker. Fast, så kanske man inte får se på det.

William lånade fyra böcker denna dag, på Eneby Bibliotek. Jag lånade också fyra böcker. Michelle har sedan tidigare fyra sommarlån. Det blir alltså 12 böcker som ska plöjas igenom, innan det är dags att komplettera med de erforderliga böcker innan premien delas ut. Ja, inte för mig förstås. Jag lär inte få någon bok.

 
 

12 svar till “Vi drar till Eneby istället!

  1. Jessi

    13 juni 2010 at 16:24

    Jag har inte varit på biblioteket på hur länge som helst… Men det pågår en tämligen livlig debatt här i Lisch om var det nya biblioteket ska ligga, det är ganska så underhållande faktiskt! Hemska tanke det skulle hamna några hundra meter ifrån centrum i en byggnad där det finns ungdomsverksamhet. För det vet ju alla att ungdomar helst av allt vill sparka ner gamla tanter med rullator som vill låna en bok…

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      13 juni 2010 at 21:55

      Numera är ju bíblioteken så mycket mera än bara ett bokutlåningsinstitut. Det finns massor av annan media. Personalen är ju så pass mycket mera ”öppen” nu för tiden också. Allt är på ngot vis lite trevligare än förr.

      Jag blir inte klok pådet där Lisch. Är det ett fingerat namn på något annat?
      🙂

       
      • Jessi

        14 juni 2010 at 16:32

        Lisch är kort för Lidköping. Vi som är härifrån uttalar inte d:et i namnet utan vi säger ”Lischöpping” ungefär. Ergo Lisch. 🙂 Vi pratar lite bonnigt här på Västgötaslätten… Eller Vächöttaschlätta’ som det ju faktiskt uttalas… 😉

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          15 juni 2010 at 08:35

          Jag misstänkte faktiskt att det rörde sig om Lidköping. I Östergötland, vilket jag tillhör finns samma typ av dialekt. Öschötaslätta, eller, för att ta den krångliga staden Vadstena, som uttalas Vasstena.
          🙂

           
  2. plockepin

    13 juni 2010 at 22:22

    Tycker det är toppen att lära barnen gilla böcker. Vi som älskar att läsa vet vilka underbara världar vi kan drömma oss bort till genom en underbar bok! Men du, 12 böcker…..hade du tänkt läsa barnens lånade också då eller ;o)

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      14 juni 2010 at 12:47

      Nej, jag får nog nöja mig med att hålla reda på vilka böcker som ska tillbaka till biblioteket, och när. Mina egna fyra räcker länge.
      🙂

       
  3. MalinT

    14 juni 2010 at 07:42

    Har inte lånat böcker på hundra år, köper billiga pocket istället. Glömmer bara bort att lämna tillbaka jämt…

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      14 juni 2010 at 12:51

      Usch, jag gillar inte pocket. Deras enda syfte är ju att förmedla bokstävernas kombinerade betydelse. Trist. Som att läsa en hastighetsskylt. Och vem bryr sig egentligen om dessa?
      😉

       
  4. Suss

    14 juni 2010 at 15:58

    Åh,glädjen i att få sätta sig och läsa en riktigt bra bok….Nu när killarna börjar bli äldre så finns det ibland tid att sätta sig och läsa. 10-åringen har också börjat läsa innan han somnar.

    Här i byhåla får vi minuten till midsommar -Det är stort! För bankärenden får vi ta oss 1,5 mil. Men bibliotek har vi.

     
  5. Tigris

    14 juni 2010 at 21:15

    Levde min tidiga tonårstid på biblioteket: läste böcker och lyssnade på nya popskivor. Hem hade jag alltid tunga kassar med böcker. Fortfarande läser jag mycket, oftast vill jag dock äga boken så biblioteksböcker blir alltmer sällan.

    Om att premiera: köpte några blommor i stora blomaffären. Ta 4 betala för 3 och i kassan får jag veta; kommer du tillbaks med blommornas blå krukor så får du en ny blomma! Men, när åker man till en stor blomaffär? Just det, sällan … Och hur ofta kommer man ihåg just det d
    är med plastkrukorna, och endast de mörkblå?

    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      15 juni 2010 at 08:33

      Märkligt, jag såg inte en enda plastkruka på biblioteket. Måste varit en populär ”drive”.
      ,-)

       

Kommentera

 
