RSS

Vi kollade på gravstenarna!

12 Jun

När vi, i torsdags gick hem från kyrkan efter Williams skolavslutning så gick vi genom kyrkogården. Vi hade nämligen parkerat vår bil på andra sidan, bort mot Bråviksgården, det gamla ålderdomshemmet som väl numera är någon form av mentalvårdsboende, eller vad det nu kan tänkas kallas.

Vi gick förbi en del gravar, med mer eller mindre känt folk. Känt ur vår synvinkel alltså. En av gravstenarna gjorde jag för en tid sedan. Och sedan dess så ar jag gjort en till, fast en aning större, och sådeles lite mera svårhanterlig.

Gravstenar har ju en tendens att bli oerhört dyra. Onödigt dyra tycker ju jag. Dessa gravstenar som jag har gjort kostar kanske 10-20% av vad en normal gravsten kostar. Men de som beställer blir minst lika nöjda.

Det är mera pyssel med det än man kanske tror, men vart efter man gör några, så lär man sig lite mera hur det fungerar, och hur man ska gå till väga. Jag hörde föresten, när jag skulle fotografera den andra stenen, att det var en till som ville ha en liknande sten.”Liknande” är väl det som gäller. Eftersom att de är mycket i ”rått” format så finns det inte två stenar som är lika. Det går alltså inte att säga att, ”en sådan vill jag ha” och peka på en redan existerande sten. Man får alltså titta på stenarna, och komma fram till vilken man vill ha av de som finns

Efter Williams avlutning så åkte William och jag ner till verkstaden, medan Michelle fick skjuts till sitt fritidshem. Hon ville gärna vara med på avlutningen, och jag såg naturligtvist inget hinder för det. Klart att hon kunde vara med, om hon så önskade.

 
 

14 svar till “Vi kollade på gravstenarna!

  1. Carina

    13 juni 2010 at 07:05

    ja dom säger det dom som vet, att det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder… fast jag tycker nog det har varit dåligt väder de sista dagarna 🙂 Gillade gravstenarna du gör, inte det där vanliga utan mer äkta sten, ja hoppas du förstår vad jag menar 😉 ha det gott

     
  2. isabelle

    13 juni 2010 at 13:41

    Jobbar du att göra gravstenar eller är det något du gör vid sidan om?? Bra om man kan komma undan lite billigare för vad jag har hört så är också gravstenar onödigt dyra.. Jag tycker det är fin när det ligger som en vanlig rund sten där..

    Sv: Ja de är mycket roligare med spontana 🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      13 juni 2010 at 16:09

      Jag jobbar med hantverk i kolmårdsmarmor. Det innebär att om någon vill ha en gravsten, så försöker jag fixa det. vill en annan ha en mortel, så fixar jag det. Bara det handlar om kolmårdsmarmor.
      🙂

       
      • Agnes Berg

        11 november 2016 at 09:20

        Hej!
        Var finns Du i Sverige.
        Jag planerar en gravsten av kolmårdsmarmor (som jag älskar) men den skall till Visby, Gotland.

         
  3. agath

    13 juni 2010 at 23:10

    Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Det där med marmor det får du nog förklarar
    för mig,hjärnkontoret vill inte vara med idag.
    Det var snällt sagt om mina steg idag.
    Ha det bäst.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      14 juni 2010 at 12:49

      Vet inte vad det är jag ska förklara. Kolmårdsmarmor är marmor från Kolmården. Jag jobbar i kolmårdsmarmor.
      Menade du så?

       
  4. plockepin

    13 juni 2010 at 23:28

    Tittut….nu har jag tagit steget efter…får se om detta är något för mej =)) natti, kram

     
  5. agath

    15 juni 2010 at 19:14

    Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Nej vad jag menade var är det för skillnad på marmor och marmor?
    Jag älskar marmor och har ett bord som är i pressad marmor,tungt
    som bly är det.Men vackert.

    Ingen isk som flickan sa,nästa vecka så börjar
    det nya avsnitt.Och förresten så om i fall att
    så finns det andra rättsfall inte sant?
    Och sen har jag mängder av egna filmer som jag både
    spelat in och köpt.Jag har säkert 2000 filmer allt
    som allt tror jag.
    Ha det bäst.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      16 juni 2010 at 11:28

      DEt finns olika sorters marmor, som oftast skiljer i färg och mönstring. Din s.k. pressade marmor innhåller nog mera plast än sten, skulle jag tippa. Den går inte att slipa. Det brukar bara bli mera repor i den då.
      🙂

       
  6. carola

    18 juni 2010 at 07:01

    Bra idé att göra gravstenar FT. Tråkigt att du slutat facebooka.

     

Kommentera

 
