RSS

Måndag – en helgdag!

08 Jun

Dagens lokalekonomiska höjdpunkt kom under kvällen. 10 kronor för att hyra Avatar, i en vecka. Samma film finns på COOP Konsum för 40-50 spänn, för ett dygn. De hade redan fått in den på biblioteket.

 

Anledningen till att vi var på biblioteket var att vi skulle lämna tillbaka en del böcker som Michelle hade lånat när hon hade varit där med skolan. Någon bok var visst ett par månader försenade. Hon var där igår, med sin klass, och när hon kom hem med fyra nya böcker så började jag undra hur många försenade böcker man får ha, innan man liksom blir spärrad för lån. Bibliotekarien trodde att det handlade om 200 böcker, sedan fick man inte låna mera. ”Jag tror inte att vi ska testa det” svarade jag Hon kände föresten igen Michelle. Det var, enligt henne mitt fel att hon inte hade lämnat tillbaka sina böcker. ”Hon skylde på pappa igår”, sa bibliotekarien.

Nåväl, nu var vi i alla fall i fas. Barnen lånar böcker till höger och vänster i skolan. De har en del i skolan, tar hem en del samt, i värsta fall lånar av varandra. Det blir en salig röra ibland med dessa låneböcker. Det vore kanske bättre att de lånade hem böcker, med sina föräldrar och böcker till skolan, med sina lärare. De kanske rent av kunde ha bibliotekskunskap i läxa. Att man kanske kunde göra det till en aktivitet, med sina anhöriga så att säga. Då kunde det sparas en hel dag i skolan, varje månad till att göra matte, svenska och andra ämnen som annars slinker ner i skolväskan, som just läxa. Den tråkiga delen. Ja, den del som jag varit inne på förut i vissa inlägg.
Jag satte en påminnelse med alarm i min mobil, om filmen. Det vore lite trist om jag blev försena med att lämna tillbaka den. Det är nämligen lite begränsat med öppettider på Krokeks Bibliotek. Måndag, t.ex. går inte. Då är det helt stängt. Det hade annars passat bra att kunna lämna filmen, på väg till bridgen. Men jag får ta en sväng nästa tisdag. Vi bestämde nämligen att vi skulle se filmen i helgen, förmodligen på fredag, om den nu räknas in i helgen. För visst är det märkligt att en helgdag, nämligen söndag har expanderat, inte bara till att innefatta helgdagsaftonen, lördag  den har även kommit att inkludera fredagen av någon anledning. Om nu fredag kväll räknas som en del av helgen, borde inte även måndag morgon räknas dit då? Jag menar, tiden innan man börjar jobb eller skola eller vad det nu må vara för veckodagsbaserade aktiviteter som man åtar sig eller tvingas göra.

(Man kanske ska tillägga att man kan hyra Avatar ett dygn för 19 kronor på ICA i samma tätort som COOP Konsum)

 
 

12 svar till “Måndag – en helgdag!

  1. Tigris

    09 juni 2010 at 09:56

    Inte klaga när dottra gör något de flesta glömt: lånar BÖCKER!!! Tyvärr verkar det vara en företeelse som håller på att försvinna. Detta ser jag som ett hot då biblioteken är mindre och mindre benägna att köpa in nya böcker. ”Besparingar” drabbar de också, så de får inte heller köpa in allt de skulle eventuellt vilja.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      09 juni 2010 at 10:00

      Jag vänder mig inte emot att de lånar böcker. Än mindre att de sedan läser dem också.
      Jag menar bara det att läxfördelningen kunde omorganiseras. På så vis skulle även föräldrarna komma med till biblioteken, samtidigt som skolans tråkiga delar hamnar där de hör hemma, nämligen i skolan.

       
      • Tigris

        09 juni 2010 at 18:55

        Ja, där håller jag med dig. Mycket tid går till spillo i skolan, alldeles för många ”studiedagar” då eleverna är lediga bl.a. Man vill att skolan skall göra det den ska: lära ut, använda lektioner som sådana och inte enbart sånt av det mer ”fria” slaget som resulterar i att barnen inte lär sig så mycket.

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          10 juni 2010 at 10:26

          Nja, jag har inget emot lite ledighet. Men, den ledigheten ska väl inte dränkas i skolarbete.
          Det ena bör utesluta det andra liksom.

           
  2. MalinT

    09 juni 2010 at 12:10

    Jag älskar att man redan på fredagsmorgonen känner glädje inför den nalkande helgen och tycker det är givet att fredagskvällen hör dit. Då kan man ta ett par extra glas vin och vara uppe länge för på lördagen får man sova lite längre…

     
  3. P.K

    09 juni 2010 at 19:36

    Läxfördelning, boklåneri och ”roliga studiefria dagar ” är kanske något att ta upp och ifrågasätta vid nästa föräldramöte då ?

    Jag misstänker att skolor ”bjuder” på kaffet med dopp, så att föräldrarna har fullt upp med att sitta och tugga och inte får något vettigt önskemål framlagt i tid ..

    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      10 juni 2010 at 10:31

      Skolorna bjuder inte på något. Men ibland arrangerar någon förälder det hela, eller så är det fikakorg som gäller.
      Hur som helst så tror jag inte att mina åsikter tas med i kommande versioner av den ständigt förändrade, perfekta läroplanen. (märkte du paradoxen där?)

      Föräldramötet detta läsår gav inget utrymme för det. Läraren var sjukskriven. Nästa år kanske. Alltså i höst.
      Men, en outbildad amatörläroplanskritiker med lobbyistiska tendenser i en blog står sig ganska dåligt mot de pedagogiskt utbildade läroplansförljarna.
      Kritisk? Jag?
      Näää

       
  4. Origami-Bokbinderi-Kortmakeri

    10 juni 2010 at 11:03

    Vad roligt att det är andra som binder böcker och provar olika tekniker. Fina bilder du har.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      10 juni 2010 at 11:15

      Olika tekniker?
      Ja, när jag skulle vika hörnen till boken senast så sas det mig att det finns nio olika tekniker att göra det. När jag var klar så hade jag tydligen uppfunnit två nya.
      😀

       
  5. agath

    10 juni 2010 at 19:09

    Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Här ringde den inte alls,så jag fick
    göra något annat i stället.
    Ha det bäst.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      13 juni 2010 at 15:59

      Just det. Kom just på att jordfelsbrytaren stängde strömmen. Måste ställa om klockradion.
      🙂

       

Kommentera

 
